Το «χάος για το χάος»*
Δεν είχε προφτάσει να στεγνώσει το μελάνι από την παραπάνω ομιλία που έκανα ως άλλη Πυθία στους Δελφούς και σε δύο εβδομάδες από τότε ξαναχτύπησε το Κράτος-Τίγρης του Ισραήλ έχοντας πίσω του το 92% των υπηκόων του και το 82% των κατοίκων του Κράτους-Μαύρος Πάνθηρ που ακούει στο όνομα ΗΠΑ.
Τότε, μου ήρθαν αμέσως στο μυαλό οι στίχοι του Nερούντα από το Canto General:
Σήμερα που οι πιστολάδες σεργιανίζουν
με τη «δυτική κουλτούρα» υπό μάλης…
Εκείνο που κάνει εντύπωση είναι ότι επαναλαμβάνονται κατά γράμμα οι τηλεοπτικές εικόνες του μεγάλου βομβαρδισμού της Βαγδάτης που, όπως ανέφερα, έκαναν τον τότε Υπουργό Αμύνης των ΗΠΑ να αναφωνήσει «Ω! τι υπέροχο θέαμα». Το μόνο που αλλάζει είναι η χώρα, γιατί ως φαίνεται σειρά έχει τώρα ο Λίβανος, τον οποίο ανέλαβε να ισοπεδώσει η αεροπορία και ο στόλος του Ισραήλ. Όπως έγινε και με το Ιράκ, μία ολόκληρη χώρα μεταβάλλεται σε ερείπια, μόνο και μόνο για την ηδονή που προκαλεί στον επιτιθέμενο η βία, η καταστροφή, ο πόνος και ο θάνατος αθώων και ειδικά μικρών παιδιών. Από την άλλη πλευρά, την πλευρά του Ισραήλ, κυκλοφορούν στο Ίντερνετ φωτογραφίες με κοριτσάκια που γράφουν επάνω στις βόμβες μηνύματα για τα «αδελφάκια» τους στο Λίβανο, που μετά από λίγα λεπτά θα μεταβληθούν σε κομματιασμένες σάρκες ριγμένες στους δρόμους και τα χωράφια της άτυχης πατρίδας τους.
Αυτό γίνεται μπροστά στα έκπληκτα μάτια της ανθρωπότητας και είναι εντελώς παρανοϊκό γιατί ξεπερνά σε εγκληματικότητα κάθε προηγούμενο. Πράγματι, όσον αφορά στη θλιβερή ιστορική μας πείρα για το μέτρο σύγκρισης ανάμεσα στους Ναζί και στους άλλους, τουλάχιστον εδώ στην Ελλάδα η διατίμηση ήταν η εξής: Για ένα Γερμανό στρατιώτη νεκρό, δέκα Έλληνες στην κρεμάλα. Για έναν αξιωματικό πενήντα και για έναν στρατηγό από εκατό και πάνω.
Ήταν μια «λογική» τιμή για τα μέτρα εκείνων των θηρίων.
Τώρα ξαφνικά βλέπουμε ότι τα νέα θηρία διατιμούν τους αιχμαλώτους (όχι τους νεκρούς) εκατοντάδες και χιλιάδες πιο ακριβά. Ένας στρατιώτης του Ισραήλ στο νότο ισούται με 1.500.000 υποψήφια θύματα στη Γάζα και δυο στρατιώτες στο βορρά με την ισοπέδωση μιας ολόκληρης χώρας με εκατοντάδες νεκρούς και εκατοντάδες χιλιάδες άστεγους χωρίς νερό, χωρίς ηλεκτρικό, χωρίς τροφή.
Όμως η Τίγρης τι ανάγκη έχει; Ο μαύρος Πάνθηρ στέκεται από πάνω της στοργικά, την ενθαρρύνει στο καταστροφικό της έργο, εμποδίζει τον ΟΗΕ, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Ρωσία και όλο τον κόσμο να παρέμβουν για να σταματήσει η σφαγή και το Χάος βοηθώντας το Ισραήλ όπως άλλοτε ο Ιεχωβά είχε σταματήσει τον ήλιο έως ότου ο Ιησούς του Ναυή ολοκληρώσει το καταστροφικό του έργο.
Και έτσι με τη λέξη Χάος φτάνουμε στην ουσία των πραγμάτων.
Ο Αναξίμανδρος είπε ότι το Σύμπαν γεννήθηκε από ζεύγη αντιθέτων. Ένα τέτοιο ζεύγος που μας αφορά ως ανθρώπινο γένος είναι η Αρμονία και το Χάος. Μας αφορά, κυρίως γιατί ως όντα υποκείμεθα σ’ αυτή τη βασική αντίθεση που μας χαρακτηρίζει, γιατί είμαστε το μοναδικό είδος που έχει αναπτύξει σε τόσο υψηλό επίπεδο τη νοημοσύνη. Η νοημοσύνη μας βοήθησε να κατανοήσουμε τόσο τον έξω όσο και τον έσω κόσμο με διαφορετικά όμως αποτελέσματα. Δηλαδή είτε για να κατανοήσουμε την Αρμονία σε όλες της τις μορφές είτε για να εξοπλίσουμε το Χάος που έχουμε επίσης μέσα μας με τα όπλα της Λογικής, γεγονός που μας καθιστά δεκάδες και εκατοντάδες φορές περισσότερο επικίνδυνους από όλα τα θηρία της γης.
Για να γίνω κατανοητός συγκρίνω τα άγρια ένστικτα δηλαδή το Χάος που υπάρχει μέσα στον κάθε άνθρωπο με έναν κροκόδειλο. Φανταστείτε τι θα γινότανε εάν το θηρίο αυτό αποκτούσε ξαφνικά ανθρώπινη νοημοσύνη. Να μπορεί να κατασκευάσει φονικά όπλα, να οδηγεί τανκς και να πετά με F- 16 ξερνώντας φωτιά και σίδερο. Λοιπόν αυτός είναι ο άνθρωπος που τον κατέκτησε το Χάος και τον μετέβαλε σε έναν κροκόδειλο, έναν πάνθηρα ή μια τίγρη εφοδιασμένη με την ανθρώπινη νοημοσύνη. Γι’ αυτό είπα ότι η βία αυξάνει όσο ο άνθρωπος γίνεται περισσότερο «πολιτισμένος». Αυτός ο χαρακτηρισμός είναι φυσικά λανθασμένος. Όμως τον χρησιμοποιώ συμβατικά θέλοντας να πω με το «πολιτισμένος» ότι η λογική του τον οδηγεί σε όλο και πιο υψηλά επίπεδα της τεχνολογίας της βίας. Ακριβώς όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή, όπου δύο κράτη-έθνη, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ (το δεύτερο ως δορυφόρος του πρώτου) έχουν συσσωρεύσει ένα τόσο υψηλό επίπεδο βίας, που η συνειδητοποίησή του διαπερνά μέσα στις φλέβες των μαζών φέρνοντας στην επιφάνεια του καθενός το Χάος που μεταβάλλει τον άνθρωπο σε θηρίο με ανθρώπινη νοημοσύνη, δηλαδή στο πιο επικίνδυνο και αιμοβόρο κτήνος από όσα εξακολουθούν να υπάρχουν στη ζούγκλα. Η ανθρωπότητα απειλείται να μεταβληθεί σε Ζούγκλα -με το «Ζ» κεφαλαίο- όσο γενικεύεται η επικράτηση του Χάους επί της Αρμονίας. Έτσι ζούμε μια ιστορική στιγμή κατά την οποία το ζεύγος των αντιθέτων Αρμονία και Χάος βρίσκεται σε περίοδο κρίσης. Η πάλη μεταξύ τους εντείνεται συνεχώς και πιστεύω ότι το βασικό αξίωμα ζωής, δηλαδή Θέση-Αντίθεση-Σύνθεση περνά περίοδο μεγάλης δοκιμασίας. Πάντως ένα είναι βέβαιο. Ότι δηλαδή όλες οι Αντιθέσεις καταλήγουν σε Συνθέσεις, ειδεμή θα φτάσουμε στο τέλος της Ζωής.
Θεωρώ ότι ποτέ άλλοτε η θεωρία «το Χάος για το Χάος» (όπως λέμε «η Τέχνη για την Τέχνη) δεν επιβεβαιώθηκε με τόση καθαρότητα όπως τώρα με την κυριαρχία πάνω σε όλη την ανθρωπότητα των δύο κρατών-θηρίων φορέων του Χάους, των ΗΠΑ και του Ισραήλ. Κι αυτό γιατί στους πολέμους που δημιουργούν δεν υπάρχει ούτε ανθρώπινη λογική ούτε ανθρώπινη ανάγκη -έστω ως πρόσχημα- αλλά γίνονται αποκλειστικά και μόνο γιατί όπως είπα «η προβολή της κτηνώδους δυνάμεως στο εσωτερικό μιας χώρας συμβάλλει ώστε οι απλοί άνθρωποι να μεταβάλλονται σε ανθρώπινα κτήνη, μιας και η ανθρώπινη σχιζοφρένεια χωρίζει μέσα μας το Κακό από το Καλό με μια λεπτή κλωστή».
Άλλοτε υπήρχε η Σοβιετική Ένωση ως αντίπαλο δέος που δικαιολογούσε τη στρατιωτική ετοιμότητα από την απέναντι όχθη. Τώρα από τι απειλούνται; Και τι οφέλη επιδιώκουν; Το πετρέλαιο! Όμως μήπως δεν ελέγχουν ανέκαθεν την αγορά του πετρελαίου; Μήπως οι Εταιρίες τους δεν είναι πανταχού παρούσες; Στη Μέση Ανατολή, στη Βενεζουέλα και όπου αλλού. Όσο για το Ισραήλ, μήπως δε γνωρίζουν ότι η λογική λέει ότι είναι υποχρεωμένοι να συνυπάρξουν με τους Άραβες; Μήπως δεν ήξεραν ότι είναι αστείο να διεκδικείς εδάφη ύστερα από χιλιάδες χρόνια και ότι έχτισαν τη χώρα τους με το έτσι θέλω επάνω σε λαούς που τα κατοικούσαν επί χιλιάδες χρόνια; Τότε με τη λογική αυτή, εμείς οι Έλληνες θα έπρεπε να διεκδικήσουμε όλα τα εδάφη που κατέκτησε ο Μέγας Αλέξανδρος και οι Ιταλοί τα εδάφη της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Επιτέλους το κράτος του Ισραήλ έγινε, αναγνωρίστηκε, υπάρχει. Όμως δεν είναι μόνοι τους. Συνυπάρχουν στα ίδια εδάφη με τους Παλαιστίνιους, ενώ είναι περικυκλωμένοι από εκατοντάδες εκατομμύρια Άραβες. Και ενώ πριν από μερικά χρόνια υπήρχαν δυνάμεις μέσα στο Ισραήλ που επεδίωκαν τη μόνη λογική λύση, δηλαδή τη συνύπαρξη, τώρα τελευταία έχοντας την ολόπλευρη υποστήριξη των αμερικανών, άλλαξαν τακτική επιδιώκοντας το παράλογο, δηλαδή την εξόντωση αν όχι όλων των Αράβων, τουλάχιστον όσων δεν προσκυνούν όπως συμβαίνει με τα γνωστά πουλημένα αραβικά καθεστώτα.
Είναι όμως δυνατόν να υπάρχει τόσος παραλογισμός στους μεν και στους δε; Έως τώρα ισοπέδωσαν το Αφγανιστάν και το Ιράκ, όπως ισοπεδώνουν συστηματικά την Παλαιστίνη. Σήμερα ήρθε η σειρά του Λιβάνου. Ήδη ο Μπους δείχνει τους επόμενους στόχους: Συρία και Ιράν.
Ποια λογική όμως έχουν όλα αυτά; Ο Χίτλερ επεδίωκε να γίνει κυρίαρχος σε μια ενωμένη ναζιστική Ευρώπη, ενώ ήθελε να μεταβάλει την Ουκρανία και τη Ρωσία σε σιτοβολώνα, όπως έλεγε, για τις ανάγκες του Γερμανικού λαού. Σε όλα αυτά υπήρχε μια λογική εξήγηση. Όσο για τους Εβραίους με βάση τη θεωρία για φυλετική καθαρότητα, τους συνέκρινε με βρώμικους αρουραίους που έπρεπε να εξοντωθούν. Ήταν κι αυτό ένα αποτρόπαιο ιδεολόγημα, που τουλάχιστον εξηγούσε τη συμπεριφορά των Ναζί.
Σήμερα με ποια λογική δρουν οι ΗΠΑ και το Ισραήλ; Πιστεύω ότι δεν υπάρχει ίχνος λογικής. Απλώς η υπερσυγκέντρωση δύναμης τους έχει μεταβάλει, όπως συνέβη στο παρελθόν και με άλλους πολιτισμένους λαούς, σε αγρίους που αντλούν ηδονή από τον πόνο των άλλων. Τους κάνει να διψούν για αίμα και να χαίρονται για την κτηνωδία τους. Πάντως δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς πόσο θα διαρκέσουν, όμως η ιστορική πείρα δείχνει πως η παράλογη χρήση βίας οδηγεί μοιραία κάποτε αυτούς που την χρησιμοποίησαν στην αυτοκαταστροφή τους.
Ας το ελπίσουμε…
Στους Δελφούς είπα ότι ο άνθρωπος-κτήνος επιδιώκει τον απόλυτο πόνο με την απόλυτη καταστροφή και ότι δεν υπάρχει ανώτατη ηδονή γι’ αυτόν από την αυτοκαταστροφή του.
Η ανθρωπότητα σήμερα οφείλει να είναι προσεκτική και να κατανοήσουν όλοι επιτέλους ότι βρισκόμαστε μπροστά στην ύπαρξη ενός φαινομένου που ξεπερνά όλες τις έως τώρα ιστορικές μας εμπειρίες.
Κι αυτό το φαινόμενο είναι η απόλυτη κατάκτηση από τις δυνάμεις του Χάους δύο λαών που έχουν μεταβληθεί σε άγρια θηρία από τη μέθη της τεράστιας βίας που διαθέτουν και που τους προκαλεί αισθήματα μέθης και συμπεριφορές αλαζονείας, σε βαθμό που να θεωρούν τον εαυτό τους υπεράνω των πάντων, με τα χέρια τους ελεύθερα να προβαίνουν σε όλο και περισσότερο απεχθή εγκλήματα κατά του ανθρώπου.
Και η Χεζμπολάχ; Και η Χαμάς; Μα αυτές δεν είναι πρωτογενείς οργανώσεις -κινήματα αλλά δευτερογενή δημιουργήματα εξαιτίας της ξένης κατοχής από τους ισραηλινούς, ακριβώς όπως τα εθνικά αντιστασιακά κινήματα της Ευρώπης κατά του Ναζισμού υπήρξαν δημιουργήματα αντίδρασης στη Γερμανική Κατοχή. Και ας μην ξεχνάμε ότι και τότε οι Γερμανοί χαρακτήριζαν ως τρομοκράτες τα μέλη των οργανώσεων αυτών. Αλλά μήπως και οι χαρακτηρισμένοι ως αρχιτρομοκράτες Σαντάμ Χουσεΐν και Μπιν-Λάντεν δεν ήταν εξαμβλώματα των αμερικανών; Έτσι τα ίδια Κράτη-θηρία σπρώχνουν τους καταπιεσμένους σε πράξεις αντίστασης, τις οποίες βαφτίζουν τρομοκρατία, ώστε να έχουν προσχήματα για τα πολεμικά σχέδιά τους. Και εν πάση περιπτώσει, εάν για οποιονδήποτε λόγο χαρακτηρίζεσαι τρομοκράτης, γιατί σκοτώνεις όχι μόνο στρατιώτες αλλά και αμάχους, τότε πώς θα πρέπει να χαρακτηριστούν οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, που εξοντώνουν σε πολλαπλάσιο αριθμό κυρίως αθώους -γέρους, γριές γυναίκες και προπαντός παιδιά; Η λέξη «αρχιτρομοκράτης» είναι φτωχή για να τους περιγράψει.
Και για να κλείσω αυτό το κεφάλαιο, θα πρέπει να προσπαθήσω να εξηγήσω τη σημερινή (και χθεσινή) στάση των μεγάλων δυνάμεων όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ρωσία και η Κίνα. Συμπτωματικά και οι πέντε αυτές χώρες διατηρούν πολεμικές βιομηχανίες και ορισμένες από αυτές μεγάλες στρατιωτικές δυνάμεις. Με άλλα λόγια συσσωρεύουν βία στην αγριότερη μορφή της, κερδίζουν τεράστια ποσά από το εμπόριο των όπλων και γι’ αυτούς τους λόγους οι πόλεμοι είναι απαραίτητοι για να διατηρήσουν σε ψηλά επίπεδα την οικονομία τους. Και αν η Ρωσία και η Κίνα μπορούν να ισχυριστούν ότι θεωρούν τους εαυτούς τους μελλοντικούς στόχους της Υπερδύναμης, και γι’ αυτόν τον λόγο συσσωρεύουν δυνάμεις, τι έχουν να πουν οι τρεις Ευρωπαϊκές χώρες; Που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε αυτές να δώσουν το καλό παράδειγμα δείχνοντας το δρόμο για τη μεταβολή της βιομηχανίας πολέμου σε βιομηχανία ειρήνης, δηλαδή τη μοναδική προοπτική για να σωθεί η ανθρωπότητα, να εξουδετερωθούν οι δυνάμεις του Χάους και να περάσει ο άνθρωπος στην περίοδο του θριάμβου της Αρμονίας και της Ειρήνης.
Όπως όμως είδαμε και οι πέντε αυτές δυνάμεις σήμερα σιωπούν ένοχα. Κι αυτό γιατί κι αυτές εξακολουθούν να παράγουν μέσα μαζικής καταστροφής, που σημαίνει ότι είναι κι αυτές υποψήφιες για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, όπως έγινε στο παρελθόν και όπως γίνεται και σήμερα, ανεξάρτητα από τις δικαιολογίες που θα προβληθούν για να στηριχθούν οι απεχθείς τους πράξεις. Ακόμα κι αν δεν το επιδιώκουν, όταν καλλιεργείται το αίσθημα της συλλογικής (εθνικής) βίας χάρη στη δημιουργία -έστω με την παραγωγή όπλων- πολεμικής υπεροχής, τότε όλα αυτά καταλήγουν στη διάδοση μέσα στις λαϊκές μάζες της αίσθησης μιας συλλογικής υπεροχής και αλαζονείας, που μπορεί να μετεξελιχθούν σε ομαδική δίψα για βία και για αίμα.
Και όπως ανέφερα προηγουμένως, γιατί τάχα όλοι αυτοί οι σημερινοί πλούσιοι και πολιτισμένοι λαοί με επί κεφαλής τις ΗΠΑ δεν έκαναν τον κόπο ούτε καν να σκεφτούν το ενδεχόμενο μιας βιομηχανίας και ενός εμπορίου Ειρήνης; Είναι απλώς ένας οικονομικός υπολογισμός ή κάτι βαθύτερο; Μήπως δηλαδή το να έχεις πολεμική βιομηχανία, σημαίνει πέραν του οικονομικού κέρδους, ότι είσαι σε θέση να παράγεις βία δημιουργώντας κολοσσιαίες δυνάμεις πολεμικής καταστροφής; Άρα μ’ αυτόν τον τρόπο να ανήκεις στο κλαμπ των σαρκοφάγων, των δυνατών και των αγρίων; Να είσαι δηλαδή πιο κοντά στα άγρια ένστικτα, αυτά που χαρίζουν πιο μεγάλη, ως φαίνεται, ηδονή σ’ αυτούς που μπορούν να τα ικανοποιούν, απ’ ό,τι η πνευματική ακτινοβολία και η ανθρώπινη πλευρά μας που θεωρεί τον άνθρωπο δημιουργό ζωής και όχι όργανο θανάτου;
Γνωρίζω τους κινδύνους για την παραπάνω ανάλυση που προέρχονται από το γεγονός ότι από την εποχή των μεγάλων Ελλήνων φιλοσόφων και με πολύ λίγες εξαιρέσεις ο άνθρωπος σκέφτεται και φέρεται σαν να είναι το Κέντρο του Σύμπαντος. Ξεχνά έτσι ότι βρίσκεται κάτω από την κυριαρχία των Νόμων που διέπουν το φαινόμενο της Δημιουργίας της οποίας κανείς ως τώρα δε γνωρίζει ούτε την Αρχή ούτε το Τέλος. Έτσι αυτά που συμβαίνουν στη Γη σήμερα είναι ασήμαντες στιγμές μέσα στο αιώνιο γίγνεσθαι.
Είναι καιρός να ξαναδούμε τις σχέσεις μεταξύ Ουρανού και Γης, μεταξύ του Συμπαντικού Χάους και της Συμπαντικής Αρμονίας, μιας και επηρεάζουν άμεσα τη Μοίρα του Ανθρώπου.
Εδώ όμως, πριν προχωρήσω, θα ήθελα να εκθέσω τη δική μου άποψη σχετικά με την ύπαρξη του Νόμου της Συμπαντικής Αρμονίας, στον οποίο υπόκειται η ύπαρξη της ζωής σε όλες της τις μορφές και ανάμεσά τους φυσικά και το ανθρώπινο γένος. Μόνο που εγώ για να φτάσω εκεί, ακολούθησα την αντίστροφη πορεία από τον Πυθαγόρα. Δηλαδή ενώ εκείνος οδηγήθηκε στη Μουσική ερευνώντας τον ουρανό, εγώ οδηγήθηκα στον ουρανό στην προσπάθειά μου να ανακαλύψω τους νόμους της Μουσικής.
Έτσι από πολύ παλιά θεώρησα το Νόμο της Αρμονίας ως βασικό στοιχείο δημιουργίας και αναδημιουργίας Ζωής σε αντίθεση με το Νόμο του Χάους που οδηγεί στο θάνατο. Επομένως από την έκβαση της πάλης ανάμεσά τους εξαρτάται η συνέχιση ή το τέλος της Ζωής. Όμως και η ίδια η Ζωή έχει πολλές μορφές, πολλά στάδια, από τα πιο χαμηλά έως τα πιο ψηλά. Έτσι η κυρίαρχη τάση, ιδιαίτερα σε όντα όπως ο άνθρωπος, που είναι εξοπλισμένος με τη Λογική, είναι η κατάκτηση όλο και πιο υψηλών μορφών ζωής, στην κορυφή των οποίων τοποθετείται η πνευματική, με τη βοήθεια της συνειδητοποίησης της ουσίας των Νόμων της Συμπαντικής Αρμονίας, που είναι πανταχού παρόντες κι έτσι ή αλλιώς θα συνεχίσουν να υπάρχουν έως το άπειρο ανεξάρτητα εάν τους αντιληφθούμε ή όχι.
Εγώ πάντως συνειδητοποίησα μέσα από την πράξη τις μουσικής δημιουργίας ότι «τα πάντα στο Παν αποτελούν μία τεράστια αποκρυσταλλωμένη Αρμονία, καθώς στροβιλίζονται γύρω από το Ιερό Κέντρο του Κόσμου. Η τελείωση του ανθρώπου αποκτάται με την ταύτισή του μ’ αυτό το Κέντρο. Το Ιερό Κέντρο μας καλεί. Μας έλκει σαν τεράστιος μαγνήτης. Εμείς, όταν γνωρίσουμε τον εαυτό μας, αισθανόμαστε αυτή την ασυγκράτητη έλξη.
Πίστευα τότε (στα 1942) ότι η Τέχνη είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να δημιουργήσει μέσα μας το μικρόκοσμο σε πλήρη αντιστοιχία με τον Κόσμο. Να μεταφέρει το Νόμο που καθορίζει την Αρμονία του Σύμπαντος, μέσα μας. Να μας κάνει τον καθένα μας μικροσκοπικά ηλιακά και γενικά αστρικά συστήματα. Ώστε ο καθένας από μας να «κουρδιστεί» σύμφωνα με το Διάστημα που μας περιβάλλει. Να εναρμονιστεί η εσωτερική μας αρμονία με τη Συμπαντική. Και να γίνουμε έτσι μόρια ζωντανά της μίας και μόνης Αρμονίας, της Συμπαντικής.
Από τη στιγμή που ο άνθρωπος προσγειώθηκε από τα θεία στα εγκόσμια, προσπάθησε να βάλει τάξη στην αταξία και να ανακαλύψει την Αρμονία, ώστε να την επιβάλει επί του Χάους και να οδηγηθεί βαθμιαία στις μέγιστες και καθοριστικές αναζητήσεις προς τις κατευθύνσεις της Φιλοσοφίας, της Θρησκείας, της Επιστήμης, της Τέχνης, της Ηθικής και της Πολιτικής ως απαραιτήτων εργαλείων για να ερευνήσει, να ανακαλύψει, να κρίνει και να αποφασίσει τη μορφή και το περιεχόμενο της ζωής του και να οριοθετήσει τις σχέσεις του με τους άλλους, δίνοντάς τους το περιεχόμενο και τη μορφή που εκείνος πιστεύει ότι προσιδιάζουν στο ιδεώδες και στο εφικτό.
Η πορεία του ανθρώπινου γένους και των ανθρώπινων κοινωνιών με τις εκατοντάδες δοξασίες και προσεγγίσεις ως προς την ουσία και τη μορφή αλλά και τις έμπρακτες εφαρμογές που απορρέουν από αυτές τις επί μέρους δοξασίες ως προς τη Φιλοσοφία, τη Θρησκεία, την Επιστήμη, την Τέχνη και την Ηθική, καθώς κι αυτή η πολύμορφη, πολυεπίπεδη και πολυμερής εφαρμογή τους μέσα από την εξέλιξη των κοινωνιών, τα ιστορικά γεγονότα, τις ιστορικές εποχές, τα έθνη και τους λαούς, καταγράφει την ανθρώπινη Ιστορία, Θρησκεία, Επιστήμη, Τέχνη και Ηθική στο σύνολό της. Που μπορούμε επίσης να την διατυπώσουμε με δυο λέξεις: την ανθρώπινη Μοίρα.
Οι Πυθαγόρειοι θεωρούσαν την Αρμονία ως την καθολική οργανωτική αρχή μέσα από την οποία μας αποκαλύπτεται η ουσία της άφαντης ενέργειας και το απόκρυφο νόημα της ύπαρξης. Η Αρμονία ως ενιαία και αδιαίρετη μορφή, αποτελεί το περιέχον και το περιεχόμενο της πνευματικής πεμπτουσίας, αμετακίνητη και κυριαρχική, ένα προαιώνιο μαθηματικό σύστημα σχεδιασμένο στο Άπειρο, με ιδεατές ακρίβειες και υπολογισμούς.
Επίσης για να ικανοποιήσουν τη μεγάλη εσωτερική επιθυμία της ψυχής για την αξιολογική αποτίμηση του Ωραίου, κατέληξαν να θεωρήσουν ότι υπάρχει ένα Κέντρο ενωτικό μέσα στη φυσική πορεία των πραγμάτων. Εκεί η Αρμονία ταυτίζεται με την ιδανική εικόνα που είχαν οι αρχαίοι για τη Μουσική και την θεωρούσαν ζωτικό σημείο συνάντησης του Καθολικού με το Ατομικό. Η άποψη αυτή οδήγησε τους Πυθαγόρειους να θεωρήσουν τον Ήχο με τον άυλο χαρακτήρα του ως ένα από τα πλέον ιδανικά μέσα για την επανασύνδεση των μύχιων δυνάμεων της ανθρώπινης ψυχικής πνευματικότητας με τα συμπαντικά Αρχέτυπα της δημιουργίας.
Πιστεύω ότι ο Νόμος της Αρμονίας, όπως μπορεί να τον αντιληφθεί κανείς από την κίνηση των άστρων και από τις άλλες λειτουργίες και φαινόμενα στο ζωικό και στο φυτικό κόσμο, γεννά την εσωτερική μας ανάγκη να συνενώσουμε τον ψυχικό και πνευματικό μας κόσμο με τον αρμονικό βηματισμό που μας οδηγεί στο Σύμπαν-Μήτρα που δημιουργεί την Ενέργεια, τη Ζωή και την Αρμονία. Από τον μακρόκοσμο των Γαλαξιών στο μικρόκοσμο του Ατόμου, όπου φαίνεται καθαρότερα από παντού η ύπαρξη της διαλεκτικής σχέσης «Θέση-Αντίθεση-Σύνθεση» συνδέοντας έτσι το απειροελάχιστο με το μέγιστο, δηλαδή το Άτομο με το Νόμο της Συμπαντικής Αρμονίας.
Ο Αναξίμανδρος όπως είπα, πιστεύει ότι το άπειρο είναι που γεννά τα αντίθετα σαν ομοούσια ζεύγη. Γράφει: «Από το άπειρο δημιουργούνται σπερματικές δυνάμεις που γεννούν ζεύγη αντιθέτων. Το ξηρό και το υγρό, το θερμό και το ψυχρό. Αυτά τα αντίθετα βρίσκονται σε συνεχή πόλεμο μεταξύ τους. Όμως η υπεροχή του ενός ή του άλλου από τους κοσμολογικούς παράγοντες είναι περιορισμένη και εναλλασσόμενη. Κανένας τους δεν έχει περισσότερα προνόμια από τον άλλον ούτε δρα ανεξάρτητος και ανεξέλεγκτος, γεγονός που καθιστά τον κόσμο ένα αυτοδύναμο και αυτοελεγχόμενο σύστημα ισορροπίας δυνάμεων».
Αυτό σημαίνει ότι όλες οι Αντιθέσεις ξεκινούν από το Σύμπαν και το Άπειρο και καταλήγουν στη Γη και στον Άνθρωπο, ενώ βρίσκονται σε μια διαρκή σύγκρουση και διαπάλη. Το Μηδέν και το Άπειρο, ο Χρόνος και ο Άχρονος, η Ύλη και η Αντι-ύλη, το Είναι και το Μη-Είναι, η Ύπαρξη και η Ανυπαρξία, η Αρχή και το Τέλος, η Αρμονία και το Χάος είναι μερικά από τα ζεύγη των αντιθέσεων από τις οποίες ξεκίνησε η Δημιουργία του Κόσμου και οι οποίες αποτελούν ένα μέρος των Νόμων που τον διέπουν.
Η πεμπτουσία της Γνώσης έγκειται στην αποκάλυψη αυτών των αντιθέσεων, ακόμα και αν όπως φαίνεται η ταύτιση του θετικού με το αρνητικό είναι έννοια ασύλληπτη από την πεπερασμένη ανθρώπινη αντίληψη.
Έτσι το Χάος μπορεί να είναι η μία όψη του ίδιου νομίσματος, ενώ η Αρμονία η άλλη. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ταυτόχρονα δε χωρίζονται μεταξύ τους από μια κυριολεκτικά θανάσιμη Αντίθεση.
Ο ελεύθερος άνθρωπος οφείλει να αναζητήσει το τι σημαίνει «υπάρχω»-«ζω». Τότε είναι βέβαιο ότι θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ζει και υπάρχει μόνο τότε, όταν κατορθώνει να συντονιστεί με το βασικό Νόμο της Συμπαντικής Αρμονίας και να γίνει έτσι ένα υπαρκτό και δραστήριο μόριο ύπαρξης και ζωής, ώστε να αξιωθεί να ενωθεί με το Άπειρο, το Ακατανόητο, το ΕΝ, το γαλάζιο αιθέρα και το βόμβο των Σφαιρών.
Έτσι μόνο θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην πεμπτουσία της δωρεάς της ζωής, που μας χαρίστηκε από το Ακατανόητο και το Ασύλληπτο. Και να αντλήσει μέσα από τη ζωή το μέγιστο της πραγματικής απόλαυσης που βρίσκεται κυρίως μέσα στον πνευματικό και τον ψυχικό μας κόσμο, απ’ όπου θα μπορέσει να αντλήσει τη μεγάλη ψυχική και πνευματική ευδαιμονία. Προϋπόθεση όμως γι’ αυτό είναι η εξόντωση-εξαφάνιση των δυνάμεων του Χάους, ανεξάρτητα από τη μορφή με την οποία δρουν και η εμπέδωση των Νόμων της Αρμονίας και της Ειρήνης στις ανθρώπινες σχέσεις.
* Το χάος για το χάος: βασισμένο σε κείμενό του, της 27ης Ιουλίου 2006. Περιλαμβάνεται στο βιβλίο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ 85 ΧΡΟΝΙΑ, ΑΞΙΟΣ ΕΣΤΙ, Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΑΦΗΓΕΤΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΓΕΩΡΓΙΟ Π. ΜΑΛΟΥΧΟ ΚΑΙ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ ΣΤΗΝ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑ.
ΔΕΙΤΕ/ΑΚΟΥΣΤΕ/ΔΙΑΒΑΣΤΕ
-
15.11.2019
Δελτίο Τύπου
Το Μπαλέτο «Ζορμπάς» του Μίκη Θεοδωράκη του οποίου το λιμπρέτο όπως είναι γνωστό βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Νίκου Καζαντζάκη, συνεχίζει την διεθνή του καριέρα.
Μετά τις παραστάσεις στην Ρήγα της Λετονίας που ολοκληρώθηκαν τον Οκτώβριο του 2019 με μεγάλη επιτυχία, το μπαλέτο «Ζορμπάς» παρουσιάζεται στην Λιθουανία από το τέλος Νοεμβρίου του 2019 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2020 με την «κλασική» χορογραφία του Lorca Massine και διεύθυνση του Martynas Staškus ενώ στην Λειψία οι παραστάσεις του «Ζορμπά» που ξεκίνησαν αρχές Οκτωβρίου του 2019, συνεχίζονται μέχρι και το τέλος Απριλίου του 2020 με νέα χορογραφία του Mirko Mahr και διεύθυνση του Stefan Klingele. -
03.12.2019
Οι ''Αναμνήσεις ενός κοριτσιού'' στην μπουάτ Απανεμιά 18/12/2019
Το μουσικό σύνολο "Λιποτάκτες" παρουσιάζει την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019 στις 10μ.μ. στην μπουάτ Απανεμιά τις "Αναμνήσεις ενός κοριτσιού" με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και αφήγηση αππο την Μαργαρίτα Θεοδωράκη -
26.10.2019
Αφιέρωμα Καναδικού σταθμού στον συμφωνικό Θεοδωράκη
Μεγάλη τιμητική διάκριση του Μίκη Θεοδωράκη στον Καναδά
Aνακηρύχθηκε «συνθέτης της εβδομάδας» από το γνωστό Καναδικό ραδιοφωνικό κανάλι κλασσικής μουσικής «The New Classical FM». Ο κρητικής και μικρασιατικής καταγωγής συνθέτης και παγκοσμίως καταξιωμένος Έλληνας μουσουργός Μίκης Θεοδωράκης ανακηρύχθηκε «συνθέτης της εβδομάδας» από το γνωστό Καναδικό ραδιοφωνικό κανάλι κλασσικής μουσικής «The New Classical FM». -
30.11.2019
Δήλωση Μίκη Θεοδωράκη
Τον Νοέμβριο του 2017 δήλωνα ότι διαβάζω στον τύπο τα σχετικά με τους πλειστηριασμούς «με αληθινή ντροπή, γιατί έχω παγιδευτεί λόγω της ηλικίας μου στον ρόλο του παρατηρητή μιας εθνικής τραγωδίας.
Διότι με εθνική τραγωδία ισοδυναμεί η προσπάθεια κλοπής από τον ελληνικό Λαό του τελευταίου του οχυρού: της προσωπικής του κατοικίας, που αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο ζωτικής και πολιτισμικής ιδιοσυστασίας της εθνικής του ταυτότητας.
-
27.10.2019
Άρθρο του Μίκη Θεοδωράκη στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» (Σάββατο, 26.10.2019)
Ενώ όλα τα πολιτικά κόμματα αναφέρονται στην έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια, δεν βλέπουν είτε δεν θέλουν να παραδεχθούν τον διπλό χαρακτήρα των Μνημονίων αυτών. Δηλαδή τον οικονομικό και τον εθνικό.
Εξ άλλου, η ΣΠΙΘΑ, όταν μίλησε πρώτη και μόνη για τα Μνημόνια, με βάση τις εισηγήσεις και αναλύσεις του Καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου Γ. Κασιμάτη, αναφέρθηκε κυρίως στους επαίσχυντους όρους που αποδέχθηκε και υπέγραψε η τότε Κυβέρνηση, δηλαδή την παράδοση στους δανειστές μας της Εθνικής μας Κυριαρχίας και του Εθνικού μας Πλούτου, που καθιστά την χώρα μας αποικία των δανειστών μας για όσο χρόνο το δάνειο θα μένει απλήρωτο. -
19.10.2019
Ο Γόρδιος δεσμός - του Μίκη Θεοδωράκη
Απ’ όσο γνωρίζω, ένας από τους βασικούς όρους των Μνημονίων είναι και η παράδοση του εθνικού μας πλούτου στους δανειστές μας. Και ερωτώ την Κυβέρνηση εάν ισχύει ακόμα ο όρος αυτός. Γιατί εάν ισχύει, τότε δεν έχουμε το δικαίωμα να παράξουμε πλούτο. Δηλαδή οικονομική ανάπτυξη. Γιατί αυτομάτως η αξία του πλούτου που θα παραχθεί, οφείλει να κατατεθεί στο Ταμείο των δανειστών μας. Με λίγα λόγια, σύμφωνα με το Μνημόνιο, δεν έχουμε το δικαίωμα της οικονομικής ανόρθωσης της χώρας δίχως την έγκριση των δανειστών μας.
-
15.08.2019
Για την Τουρκία και τα Σκόπια - του Μίκη Θεοδωράκη
Διαβάζω ότι κάποιοι με κατηγορούν ότι ενώ επικαλούμαι τον ρεαλισμό στις σχέσεις μας με την Τουρκία, τον ξεχνώ όταν πρόκειται για τα Σκόπια.
Θεωρώ όμως ότι με τα Σκόπια δεν έχουμε καμμιά διαφορά που να επηρεάζει την καθημερινή μας ζωή και πολύ περισσότερο να ενέχει σοβαρό κίνδυνο θερμού επεισοδίου ή πολέμου. Αυτοί θέλουν να ονομάζονται Μακεδόνες. Δηλαδή παίρνουν ένα όνομα ελληνικό. Δεν μπορούμε να τους εμποδίσουμε στην πράξη να το κάνουν. -
03.09.2019
Ο Φόβος η Τάξη και ο Ζορμπάς - της Αναστασίας Βούλγαρη
Με αφορμή το άρθρο του κ. Ηλία Κανέλλη στα ΝΕΑ (22.8.2019) με το οποίο προτείνει «Όχι άλλους Ζορμπάδες» και ταυτίζει τους παραβάτες συμπατριώτες μας με τον ήρωα του Καζαντζάκη και ειδικά με τον ρόλο του Άντονι Κουίν στην ομώνυμη ταινία, ωσάν ο καζαντζακικός ήρωας να είναι ένας χαμερπής τύπος που καμαρώνει για την ανομία του, ενώ την ίδια στιγμή σε όλες τις «κανονικές χώρες» οι πολίτες υπακούουν στους νόμους, μια και στα «κανονικά κράτη» η «νομιμότητα είναι υποχρέωση», ήρθαν στο μυαλό μου όλοι οι αιώνες της αποικιοκρατίας που επέβαλαν τα «κανονικά κράτη» της Ευρώπης στην Αφρική, στις Ινδίες, στην αμερικανική ήπειρο, στην Αυστραλία και τις ασιατικές χώρες.
-
15.08.2019
Απάντηση Μίκη Θεοδωράκη
Διαβάζω σε άρθρο του Μιχάλη Ιγνατίου - απάντηση στο δικό μου άρθρο για τη σημερινή κατάσταση των σχέσεών μας με την Τουρκία (https://hellasjournal.com/2019/08/krima-giati-o-mikis-theodorakis-dechthike-na-quot-athoosei-quot-to-kathestos-toy-tagip-erntogan/), ότι «αθώωσα το καθεστώς Ερντογκάν» και «πίστεψα τις ψευτιές του Ακιντζί»!
Προς Θεού! Τι σχέση έχει ο Ερντογκάν και ο Ακιντζί με τη δική μου σκέψη, το ήθος και τον πατριωτισμό μου; Και από πού προκύπτει ότι προτείνω να μοιραστούν στην Κύπρο τα όποια έσοδα 50%-50%; -
11.08.2019
Άρθρο Μίκη Θεοδωράκη στα Νέα (10.8.2019)
Αν και λόγω της ηλικίας μου έχω απομακρυνθεί από τα κοινά, η σημερινή συνέντευξη του Τουρκοκύπριου Προέδρου κου Ακιντζί στα ΝΕΑ, με αναγκάζει να «στρατευτώ» και να μιλήσω ξανά.
Στα 1986 πήρα την πρωτοβουλία μαζί με άλλους φίλους στην Ελλάδα και στην Τουρκία και δημιουργήσαμε στην Κωνσταντινούπολη την πρώτη Επιτροπή Ελληνοτουρκικής Φιλίας που αμέσως βρήκε μεγάλη απήχηση στους λαούς των δύο χωρών.
-
130 ΠΟΙΗΜΑΤΑ
12.02.2014
Όστρια
-
3191 ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
2002
Άξιον Εστί - Πνευματικό Εμβατήριο (live) [Disc 2]-Άξιον Εστί: Ναοί στο σχήμα τ' ουρανού
Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης",Χορωδία της ΕΡΤ,Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ,Mikis Theodorakis,Ανδρέας Κουλουμπής
-
80 ΑΡΘΡΑ
10.09.2015
Οι εκλογές, η Τιμή και η θηλιά
Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι κανονικά οι εκλογές γίνονται για την ανάδειξη της κοινοβουλευτικής δύναμης που θα οδηγήσει τον Λαό στην επόμενη τετραετία εφαρμόζοντας το πρόγραμμά της. Στις προσεχείς όμως εκλογές, ποιο θα είναι το πρόγραμμα που θα εφαρμόσει όποιο κόμμα κερδίσει;
-
11 VIDEOS
13.12.2017
Αρχονταρίκι - "Ο Μίκης Θεοδωράκης στο Αρχονταρίκι"
Η εκπόμπή "Αρχονταρίκι" με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο και καλεσμένο τον κ. Μίκη Θεοδωράκη η οποία μεταδόθηκε από την ΕΤ-1 στις 9/3/2008.
-
38 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
2005
Συνέντευξη στο περιοδικό «Στιγμές»
Εάν ήταν δυνατόν να βλέπατε την Ελλάδα του ΄40, του ΄50 και του ΄60, τότε είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνούσατε μαζί μου ότι τα άλματα που έκανε η χώρα μας προς τα εμπρός είναι κολοσσιαία. Από κάθε άποψη και κυρίως την οικονομική, κοινωνική, της δημοκρατίας, της μόρφωσης και της καθημερινότητας...
-
149 ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & KEIMENA
13.02.2014
Ancient Katharsis into Modern Opera: Teodorakis' Medea
Κείμενο της Marianne mcDonald για την "Μήδεια"
-
19 ΟΜΙΛΙΕΣ
07.10.2006
Ομιλία στη Ζάτουνα Αρκαδίας, Οκτώβρης 2006
Τύχη αγαθή μου δίνεται η ευκαιρία να εκφωνήσω εγκώμιο για δυο αγίους της νεοελληνικής μας ιστορίας, εδώ στον ίδιο χώρο, στον Ναό της Παναγίας, όπου πριν 38 χρόνια μαθήτευα την Βυζαντινή μουσική με Δάσκαλο τον Ιερομόναχο Πατέρα Θεοδόση περιστοιχιζόμενος από χορό ψαλτών χωροφυλάκων σε κείνους τους χλωμούς καιρούς της εθνικής μας ντροπής.
-
45 ΔΗΛΩΣΕΙΣ
07.02.2017
Για τον Λουκιανό - Δήλωση Μίκη Θεοδωράκη
Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης ξεχώριζε για την ευγένεια και την γλυκύτητα του χαρακτήρα του, για την πρωτοτυπία της μουσικής του έμπνευσης και την μοναδικότητα της ερμηνείας των τραγουδιών του.
Ήταν ένα φαινόμενο ζωής, χαράς και αγάπης, που πλούτισε την μουσική μας και την ζωή μας με φως. -
153 ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ
19/4/1954
Το "Ξυπόλυτο Τάγμα" Η Ελληνική ταινία που έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής εις Αμερικήν, θα προβληθεί την προσεχή εβδομάδα
Άρθρο του Βίωνος Παπαμιχάλη που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Ακρόπολη" στις 19/4/1954. Πρόκειται για την ταινία "Ξυπόλυτο Τάγμα" του ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτη Γκέγκ Τάλας. Ο Μίκης Θεοδωράκης είχε συνθέσει την πρωτότυπη μουσική για την ταινία.
-
28 ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΑ
15.02.1970
Ο σύγχρονος αμερικανικός ιμπεριαλισμός
Σκέφτομαι ὅτι τό πιό ἐπαναστατικό καθῆκον τῶν προοδευτικῶν μας δυνάμεων καί ὅλου τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ ἦταν χθές, εἶναι σήμερα καί θά εἶναι αὔριο ἡ ἐξόντωση τοῦ φασισμοῦ στή χώρα μας. Νά ὑπό ποιό πρίσμα νομίζω ὅτι θά πρέπει νά ἐξετασθεῖ τό σύνολο τῶν σκέψεων πού ἀναπτύσσονται ἐδῶ ἤ πού ἀνέπτυξα αὐτή τήν περίοδο.
-
56 ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΣΠΙΘΑ
08.05.2011
Ανακοίνωση κεντρικού Ισραηλιτικού συμβουλίου Ελλάδας και απάντηση του Μίκη Θεοδωράκη
Η μουσική, η τέχνη, στόχο έχει να ενώνει τους ανθρώπους, να ενώνει τους λαούς αλλά και να θυμίζει.
Το έργο λοιπόν του αείμνηστου Ιάκωβου Καμπανέλλη και του Μίκη Θεοδωράκη «Μαουτχάουζεν» είναι ένας ύμνος στη μνήμη των θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Και αυτό το έργο δεν αλλάζει, δεν λογοκρίνεται. -
33 ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΑΡΘΡΑ
12.01.2015
Προς τις ΣΠΙΘΕΣ του «Δικτύου Σπιθών ΕΛΛΑΔΑ»
Η απόφασή σας για τη δημιουργία του «Δικτύου Σπιθών ΕΛΛΑΔΑ» έρχεται στην κατάλληλη στιγμή, είναι ευρηματική και με βρίσκει απολύτως σύμφωνο. Θέλω να πιστεύω ότι εγκαινιάζεται μια καινούρια εποχή για την Σπίθα και την ΚΑΠ, περισσότερο ώριμη και σοφή από την πρώτη, η οποία αν και πέτυχε μεγάλο έργο, έδειξε ότι δεν ήταν ώριμη να αντιμετωπίσει τις τεράστιες αντικειμενικές και υποκειμενικές αδυναμίες, δεδομένου ότι θελήσαμε να δημιουργήσουμε το ακατόρθωτο, δηλαδή ένα Κίνημα από τη βάση με εντελώς νέους τρόπους αυτοτέλειας, εντεταγμένο σε μια κοινή κοίτη, όπου να συνυπάρχουν η ανεξαρτησία με την ενιαία μορφή ανάλυσης και δράσης.
-
46 ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Κυριακή 29 Ιουνίου 2014
Ζορμπάς Μπαλέτο σε δύο πράξεις - Λόρκα Μασσίν / Μίκης Θεοδωράκης
Ένα κλασικό έργο - ορόσημο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, διάσημο στα πέρατα της γης,
τον Ζορμπά του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάζει το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
για πρώτη φορά στο Παναθηναϊκό Στάδιο και για μία και μοναδική παράσταση,
την Κυριακή 29 Ιουνίου. -
16 Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
05.02.2017
Η ΑΟΖ της Ελλάδας και ο Ντόναλντ Τραμπ: Θα αλλάξει τη θέση των ΗΠΑ ο νέος Πρόεδρος; - του Θεόδωρου Καρυώτη
Η ιστορία του ελληνισμού είναι συνυφασμένη με τη θάλασσα αλλά οι τελευταίες ελληνικές κυβερνήσεις φαίνεται να την αντιπαθούν και έχουν αφήσει του Κύπριους, τους Ισραηλινούς και τους Αιγύπτιους να κολυμπούν μόνοι τους στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το φάντασμα της ΑΟΖ θα στοιχειώσει, εάν δεν ξυπνήσουμε σύντομα. Ακούγεται μονότονο αλλά διαπεραστικό. Η παγκόσμια κοινότητα ασχολείται, με αυξανόμενο ενδιαφέρον, με το θέμα της ΑΟΖ, αλλά εμείς συνεχίζουμε να κοιμόμαστε τον ύπνο του δικαίου. Όχι μόνο δεν ξυπνήσαμε μετά την ηρωική ανακήρυξη της Κυπριακής ΑΟΖ, το 2004, από τον αείμνηστο Τάσσο Παπαδόπουλο, αλλά αντιθέτως η τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (Καραμανλής-Μπακογιάννη) την πολέμησε. -
16 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΣΙΜΑΤΗ
29.01.2015
Συνοπτική αποτίμηση των εκλογών
Τα βασικά δεδομένα της εκλογικής αναμέτρησης με ιδιαίτερης πολιτικής σημασίας μηνύματα για τη νέα κυβέρνηση, την Ευρώπη και τα απερχόμενα ή «απερχόμενης» πολιτικής κόμματα είναι τα εξής...
-
59 ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
03.04.2014
Υιοθέτησε ένα αδέσποτο
Η Παγκόσμια Ημέρα Αδεσπότων Ζώων καθιερώθηκε με πρωτοβουλία των ολλανδικών φιλοζωικών οργανώσεων το 2010 για την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινότητας σχετικά με την τύχη των 600 εκατομμυρίων αδέσποτων ζώων
-
1 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ GUY WAGNER
25.05.2016
Στον Guy Wagner: Αποχαιρετισμός
Αγαπημένε μου Guy,
Δεν μπορώ να πιστέψω ότι έφυγες για πάντα εσύ που με την αγάπη και την φιλία σου ήσουν το πιο πολύτιμο στήριγμά μου από την στιγμή που σε γνώρισα, εδώ και 43 περίπου χρόνια, μέχρι αυτή τη στιγμή που σε χάνω για πάντα. -
22 VIDEO ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟN
18.08.2014
Estrella
-
1 ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ GAIL HOLST
18.02.2014
Αρχαίες και σύγχρονες ελληνικές τραγωδίες στις όπερες του Μίκη Θεοδωράκη [«Μήδεια», «Ηλέκτρα», «Αντιγόνη»]
Η σχέση των Ελλήνων με την αρχαία τραγωδία είναι ιδιαίτερα συγκινητική αυτή την εποχή που η Ελλάδα φαίνεται να βυθίζεται σε μια άβυσσο φτώχειας, παράνοιας και κοινωνικής αποσύνθεσης. Η παρούσα οικτρή κατάσταση της χώρας προκαλεί συναισθήματα déjà vu στους μεγαλύτερους σε ηλικία Έλληνες, εκείνους που έζησαν όχι μόνον τη δικτατορία των συνταγματαρχών, στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές του 1970, αλλά που θυμούνται και την πείνα της Κατοχής και την ωμότητα του Εμφύλιου Πολέμου. Τα διαστήματα σχετικής ειρήνης και δημοκρατίας στην πρόσφατη ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας έχουν βιωθεί στη σκιά των προηγούμενων πολύ τραγικών γεγονότων, τα οποία διαμόρφωσαν τη συνείδηση των Ελλήνων πολιτών.
-
52 ΑΡΘΡΑ ΑΛΛΩΝ
20.07.2017
Το πραξικόπημα στην Κύπρο συνεχίζεται! - του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
Οι δύο βασικοί «μύθοι» που έντεχνα καλλιεργούνται για να επιτρέπουν στο εξελισσόμενο πραξικόπημα κατά του κυπριακού ελληνισμού (και, εμμέσως πλην σαφώς κατά της Ελλάδας) να συνεχίζεται με σχετικά λίγες αντιστάσεις είναι οι εξής:
* ότι η Γενεύη είναι μια στιγμιαία διαδικασία και όχι διαρκής, όπως πρότεινε και έγινε δεκτό ο κ. Κοτζιάς
* ότι θα δοθεί στο μέλλον η δυνατότητα στους Κύπριους να ανατρέψουν τα αποτελέσματά της με δημοψήφισμα.