Συνέντευξη στο «Δίφωνο» (Κοινή συν/ξη με τον Διονύση Σαββόπουλο)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ «ΔΙΦΩΝΟ» (Κοινή συν/ξη με τον Διονύση Σαββόπουλο)
1.- Πιστεύετε ότι η πορεία του τραγουδιού δείχνει κατά κάποιον τρόπο αντίστοιχα και την πορεία της κοινωνίας και αν ναι, σε ποιο σημείο νομίζετε ότι βρίσκεται σήμερα;
Μ.Θ. Και βέβαια το τραγούδι όχι μόνο παρακολουθεί την πορεία της κοινωνίας αλλά θα λέγαμε ότι είναι ο καθρέπτης ενός λαού, μιας κοινωνίας. Όταν όμως μια κοινωνία όπως η δική μας έχει διασπαστεί σ’ αυτή που φαίνεται και σ’ αυτήν που δεν φαίνεται, τότε έχουμε φαινόμενα σαν τα σημερινά. Δηλαδή εκείνο που φαίνεται και κυριαρχεί (τηλεόραση, έντυπα, νυχτερινά κέντρα κλπ.) να εκφράζει αποκλειστικά την «αβάσταχτη ελαφρότητα» εκείνων των ομάδων που αναρριχήθηκαν στην επιφάνεια με ταχείς και ύποπτους ρυθμούς κουβαλώντας μαζί τους την ρηχότητα πνεύματος, ψυχής, γούστου και συμπεριφοράς που τους χαρακτηρίζει. Στοιχεία που δεν έχουν καμμιά σχέση με τις παραδόσεις μας, τον ελληνικό πολιτισμό και τα επιτεύγματά του, έναν πολιτισμό ο οποίος εξακολουθεί να είναι ζωντανός μέσα στην Ελλάδα που δεν φαίνεται γιατί δεν τον αφήνουν να φανεί.
2.- Αν ένας νέος στην Ελλάδα του 2004 ερχόταν και σας έλεγε «αποφάσισα να γίνω μουσικός» ποιες θα ήταν οι 3 ευχές-συμβουλές που θα του δίνατε;
Μ.Θ. Δεν γίνεται κανείς μουσικός γιατί το αποφασίζει και μόνο. Ο καλλιτέχνης δημιουργός γεννιέται και καμμιά δύναμη στον κόσμο δεν μπορεί να τον σταματήσει. Φτάνει να πιστεύει στον εαυτό του και να έχει παντού και πάντοτε τα μάτια της ψυχής και του νου του ορθάνοιχτα και τη συνείδησή του άγρυπνη.
3.- Γιατί τα λαϊκά τραγούδια που γράψατε μετά την μεταπολίτευση δεν βρήκαν την ίδια απήχηση και δεν προκάλεσαν την ίδια συγκίνηση με αυτά των προηγουμένων περιόδων και κυρίως με αυτά του ΄60; Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό;
Μ.Θ. Στην περίπτωσή μου συνέβη το θαύμα και «στράβωσε ο γιαλός»! Ή μάλλον κατάφεραν να τον στραβώσουν... Απόδειξη ότι σήμερα, μετά από τόσες δεκαετίες οι ίδιες οι Εταιρίες που με έθαψαν «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενες» (βασικά των κομματικών ιερατείων και όχι μόνον) και μαζί μ’ αυτές όλο το κατεστημένο που τις ακολουθεί, τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα κλπ. ξαναβγάζουν πανηγυρικά το έργο μου στην επιφάνεια και μάλιστα το έργο της περιόδου της μεταπολίτευσης. (Βλέπε λ.χ. τα τραγούδια που επέλεξε ο Πάριος, ο οποίος μάλιστα είχε την εντιμότητα και το θάρρος να ζητήσει συγγνώμη από τον ... Θεό γιατί αγνόησε αυτά ακριβώς τα έργα μου και βλέπε ακόμα και το αφιέρωμα της ΕΜΙ με το Ολυμπιακό CD «ΦΩΣ» με ερμηνευτές τραγουδιστές οι οποίοι στην πλειοψηφία τους κατά την περίοδο της μεταπολίτευσης με αγνόησαν, με απέφυγαν επιδεικτικά.
Με άλλα λόγια τα τραγούδια μου μετά την μεταπολίτευση αρχίζοντας από την «Ανατολή» που τραγούδησε ο Στέλιος Καζαντζίδης (1974) και φτάνοντας στον «Διόνυσο» περνώντας από το «Ραντάρ» (Νταλάρας) είναι από κάθε άποψη συνέχεια των προηγουμένων, μόνο που τα τραγούδια της δεκαετίας του ΄60 παρ΄ όλες τις απαγορεύσεις έφτασαν στα χείλη του κόσμου γιατί είχα μαζί μου τους Λαμπράκηδες, ενώ μετά την πτώση της χούντας δεν με απαγόρευσαν μόνο τα κατεστημένα (λ.χ. και πάλι η ΕΡΤ) αλλά και όλα τα κομματικά ιερατεία στον χώρο των αριστερών νεολαιών, γιατί ήμουν κομματικά ανεξάρτητος, γιατί η επίδρασή μου στο εκλογικό σώμα ήταν μεγάλη και γιατί όλοι με ήθελαν μαζί τους και από τη στιγμή που δεν με είχαν, φίμωναν τη μουσική μου και διαστρέβλωναν τις απόψεις μου έχοντας δημιουργήσει μια βιομηχανία συκοφαντιών με στόχο να με απομακρύνουν και να μου αποκλείσουν την μοναδική μου στήριξη, την ελληνική Αριστερά και τους ευρύτερους δημοκρατικούς προοδευτικούς χώρους της ελληνικής κοινωνίας.
Θέλετε μια απ’ τις πολλές αποδείξεις; Πώς εξηγείται το γεγονός ότι το ΚΚΕ και η ΚΝΕ που από το 1975 έως το 1978 με ανεβοκατέβαζαν «προδότη» έφτασαν στα 1978 να με προτείνουν οι ίδιοι για υποψήφιο Δήμαρχο του ΚΚΕ στην Αθήνα και αργότερα στα 1981 για Βουλευτή Επικρατείας, χωρίς εγώ να έχω αλλάξει ούτε κατά μία κεραία τις απόψεις μου;
Τέλος με αναγκάζετε να σας θυμίσω ότι πέρυσι, όταν η Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» που παρουσίασε ένα πρόγραμμα με τα έργα μου «Επιτάφιος», «Ρωμιοσύνη» και «Λιανοτράγουδα» σε πολλές πόλεις αποφάσισε να κάνει τρεις βραδιές στην Μακρόνησο, ήρθαν συνολικά 100.000 ακροατές-προσκυνητές. Εκ των οποίων το 80% ήταν νέες και νέοι. Ανεξάρτητα από τα όποια κριτήρια υπήρχαν σ’ αυτή την τόσο δύσκολη αλλά και τόσο συμβολική μετακίνησή τους το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι οι ρίζες των τραγουδιών μου και όχι μόνο, εξακολουθούν να είναι πάντοτε βαθειές μέσα στον λαό μας, τουλάχιστον σ’ αυτούς που δεν επηρεάζονται από τα εφήμερα και τα επιφανειακά, τόσο στον καλλιτεχνικό όσο και στον πολιτικό – κομματικό χώρο...
4.- Πού στηρίζονται οι επιλογές καλλιτεχνών όπως αυτή της Αλέξιας και της Βίκυς Λέανδρος; Γιατί χρειαζόταν να πουν ξανά τα τραγούδια σας; Η αισθητική και η τεχνοτροπία τους πιστεύετε ότι ταιριάζουν με το περιεχόμενο και τις μνήμες που συνοδεύουν αυτά τα τραγούδια; Είχαν τελικά αυτές οι δουλειές ιδιαίτερο καλλιτεχνικό βάρος;
Μ.Θ. Η αντίληψη που επιδιώκει την «μουμιοποίηση» ενός καλλιτέχνη και ενός καλλιτεχνικού έργου είναι βαθύτατα συντηρητική και καταντά αντιδραστική από την άποψη ότι εμποδίζει την φυσική εξέλιξη της Τέχνης. Βλέπε λ.χ. την βυζαντινή μουσική σε αντίθεση με την δυτική και πού βρίσκεται σήμερα η πρώτη και πού η δεύτερη. Γνωρίζετε λ.χ. ότι το εκκλησιαστικό «όργανο» που υπήρξε η βάση για την εξέλιξη της δυτικής μουσικής ανακαλύφθηκε στην Κωνσταντινούπολη; Όμως ο συντηρητικός κλήρος απαγόρευσε την παρουσία του στις εκκλησίες, οπότε ο αυτοκράτωρ, νομίζω ότι τον έλεγαν Κοπρώνυμο, το δώρισε στον βασιλιά της Γαλλίας τον Καρλομάγνο κι αυτός με τη σειρά του στην καθολική εκκλησία, με αποτέλεσμα επάνω στις δυνατότητες αυτού του οργάνου να ανακαλυφθεί η Αντίστιξη (κοντραπούντο), η Αρμονία και σιγά-σιγά να «χτιστεί» αυτό το μοναδικό «οικοδόμημα» μουσικής που είναι η Συμφωνική Μουσική. Αντίθετα στην Βυζαντινή Μουσική υπήρχαν αυστηροί κανόνες που απαγόρευαν και τον παραμικρό νεωτερισμό, εξέλιξη, αναγέννηση, με αποτέλεσμα τη «μουμιοποίηση» της Βυζαντινής Μουσικής.
Σκεφθείτε πόσοι μεγάλοι δυτικοί ερμηνευτές υπήρξαν στο παρελθόν -συνθέτες, οργανίστες, πιανίστες, τραγουδιστές, μαέστροι- που έβαλαν τη σφραγίδα τους κατά καιρούς στα διάφορα μουσικά έργα. Κανένας όμως δεν σκέφτηκε να πει «Σταματήστε, τι καλλίτερο μπορεί να γραφτεί μετά τον Μπετόβεν; Ποιος βιολιστής είναι ικανός να παραβγεί με τον Παγκανίνι; Ποιος πιανίστας με τον Λιστ και τον Σοπέν; Ποιος μαέστρος μετά τον Μάλερ ή τον Τοσκανίνι; Ποια τραγουδίστρια μετά την Μαρία Κάλλας;»
Έτσι στην Δύση δεν σταμάτησαν ποτέ. Δεν τους φόβισε η σύγκριση. Γιατί πίστευαν ότι ο καθένας έχει δικαίωμα να βάλει το λιθαράκι του όσο μικρό και ασήμαντο και αν είναι στην εξέλιξη της Τέχνης, γιατί έτσι και μόνο έτσι αυτή διατηρείται ζωντανή.
Τι συμβαίνει λοιπόν μ’ εμένα και το έργο μου και ειδικά με τα τραγούδια μου; Κάποιοι για ποικίλους λόγους μπόρεσαν να με βάλουν στο ψυγείο. Με ποιο πρόσχημα; Ότι πολλά απ’ τα τραγούδια μου τα έχουν πει τόσο μεγάλοι ερμηνευτές, που είναι ιεροσυλία να τα πουν άλλοι. Φυσικά όταν θάβουν ένα τραγούδι δεν θάβουν μόνο τον συνθέτη αλλά και τον ερμηνευτή. Μήπως άκουσε κανείς πουθενά τον Γρηγόρη Μπιθικώτση σε κάποιο σταθμό ή τηλεοπτική εκπομπή να τραγουδά όχι μόνο το «Άξιον Εστί» ή την «Ρωμιοσύνη» αλλά και τα λαϊκά μου όπως την «Δραπετσώνα» ή το «Βραδυάζει»;
Άφαντο το έργο, άφαντος ο συνθέτης, άφαντος κι ο ερμηνευτής. Άφαντος μεν, καθαρότατος δε... Έχουν γι’ αυτό γνώση οι φύλακες της ταφικής μου καθαρότητας. Ορισμένοι μάλιστα απ’ αυτούς είναι γνωστοί παραγωγοί εκπομπών που είναι ζήτημα αν έχουν βάλει Μπιθικώτση ή Φαραντούρη στο ένα τοις εκατό των επιλογών τους στα τόσα και τόσα προγράμματα σε Ραδιόφωνα και Τηλεοράσεις... Έτσι όμως όταν με την ευκαιρία κάποιας Αλέξιας, κάποιας Λέανδρος ή κάποιου Ρέμου το έργο μου βγει στην επιφάνεια, τότε σκίζουν τα ιμάτιά τους κραυγάζοντας «Ιεροσυλία! Όχι! Μην αγγίζετε τα άγια λείψανα των οποίων εμείς έχουμε ταχθεί άγρυπνοι φρουροί της ... ταφικής τους καθαρότητας».
Και κάτι τελευταίο. Κανείς δεν υποχρεώνει κανένα να αγοράσει ή να ακούσει κάτι που δεν του αρέσει. Κι αυτή είναι η γοητεία και η δύναμη της Τέχνης: η απόλυτη ελευθερία! Εάν σε κάποιον αρέσει ο α ερμηνευτής, μπορεί να μείνει σ’ αυτόν και να αγνοήσει τον β ή τον γ. Δικαίωμά του. Όπως και δικαίωμά μου να πειραματίζομαι, να προχωρώ προσφέροντας ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια και μέτρα αξιών.
5.- Συμπυκνώνοντας και αποκρυσταλλώνοντας την εμπειρία και την γνώση σας, ποια είναι η ουσία που μένει; Για ποιο πράγμα είστε τελικά σίγουρος;
Μ.Θ. Θυμάστε τον στίχο από το «Άξιον Εστί»; «Μνήμη του Λαού μου σε λένε Πίνδο, σε λένε Άθω». Παρατηρώ ότι εκείνο που σώζει τους Λαούς είναι αυτή η Μνήμη, αυτή η αυτογνωσία, αυτή η πίστη στις δικές του διαχρονικές αξίες... Παραδέχομαι όμως ότι ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε η σημερινή καταλυτική για όλη την ανθρωπότητα συγκυρία. Να έχουμε δηλαδή πάνω απ’ το κεφάλι μας μια χώρα όπως οι ΗΠΑ με τόσο πλούτο και τόση δύναμη καταστροφής στην υπηρεσία μιας οικουμενικής στρατηγικής με τρεις βασικούς στόχους: Πόλεμο, Καταστροφή, Θάνατο! Και το πιο απογοητευτικό για μένα είναι το γεγονός ότι όχι μόνο δεν υπάρχει αφύπνιση και αντίσταση σ’ αυτήν την υπερ-βαρβαρότητα –ειδικότερα στην Ευρώπη και στην Ελλάδα- αλλά θα ‘λεγα ότι ο κρυπτο-φιλοαμερικανισμός κυριαρχεί παντού με ποικίλα προσωπεία, ώστε να κρατά τους φοβισμένους λαούς υπνωτισμένους και ακίνδυνους. Κάπως έτσι δεν θα πρέπει να είναι ο ορισμός του «ραγιά»;
6.- Προέρχεστε από τον ευρύτερο χώρο της Αριστεράς. Μάλιστα για μια σημαντική περίοδο εκφράσατε τις ιδέες και τις αγωνίες της τόσο που ίσως χωρίς αυτήν να ήταν διαφορετικό και το έργο σας. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχετε πάρει συντηρητική θέση σε σοβαρά ζητήματα και συχνά έχετε πληγώσει τον κόσμο με τον οποίο μαζί τραγουδήσατε. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτό και πώς το εξηγείτε;
Μ.Θ. Μόλις προ ολίγου στην απάντησή μου στην προηγούμενη ερώτηση ξεδίπλωσα μια από τις πολιτικές μου θέσεις που σύμφωνα με την άποψή σας φαίνεται ότι τεκμηριώνουν την στροφή μου προς συντηρητικές θέσεις. Φαντάζομαι –για να ακολουθήσω την σκέψη σας- πόσο θα έχω πληγώσει τον κόσμο με τον οποίο μαζί τραγουδήσαμε όπως λέτε, όταν στα τελευταία χρόνια ήμουν ένας από τους βασικούς ομιλητές στις τέσσερις μεγάλες συγκεντρώσεις στο Σύνταγμα, όπου κατήγγειλα την στάση των Αμερικανών, του ΝΑΤΟ και του Ισραήλ ενάντια στους λαούς της Γιουγκοσλαυίας, του Αφγανιστάν, της Παλαιστίνης και του Ιράκ, ώστε αυτή τη στιγμή να είμαι ένας από τους λίγους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο που είναι τόσο εκτεθειμένοι στην οργή των γερακιών του Πενταγώνου και των Σιωνιστών.
Φυσικά για να με ρωτάτε αυτά που με ρωτάτε, θα έχετε ασφαλώς τους λόγους σας. Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να κάνω τίποτα για σας, για να σας διαφωτίσω, δεδομένου ότι όπως διαπιστώνω οι απόψεις μας ως προς το τι είναι «συντήρηση» και τι είναι «πρόοδος» είναι διαμετρικά αντίθετες.
7.- Σε ποιους ανήκουν τα τραγούδια σας;
Μ.Θ. Σε κείνους που τα αγαπούν και τα πιστεύουν.
ΔΕΙΤΕ/ΑΚΟΥΣΤΕ/ΔΙΑΒΑΣΤΕ
-
30.03.2021
«Μίκης Θεοδωράκης – ''Ποιος τη ζωή μου…''» – Η παράσταση στη Μακρόνησο
Μουσική παράσταση – «ταξίδι» στη ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη και σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα, από τη Μικρά Ασία του 1922 μέχρι τις μέρες μας, μέσα από περιστατικά της πατρικής οικογένειας, της πορείας ζωής και της δημιουργίας του μεγάλου μας συνθέτη. Σταθμοί η Μικρασιατική Καταστροφή, η δικτατορία του Μεταξά, η Κατοχή, τα Δεκεμβριανά, ο εμφύλιος, οι εξορίες, η «άνοιξη της δεκαετίας του 60», η δικτατορία, η μεταπολίτευση. -
25.03.2021
«Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ»: Η Χορωδία του Κόκκινου Στρατού τραγουδά για την Ελληνική Επανάσταση
Αύριο η Ελλάδα και ο απανταχού Ελληνισμός θα γιορτάσει την 25η Μαρτίου, τη μεγαλύτερη επέτειο στην εθνική του ιστορία και ένα από τα κορυφαία διεθνή και επαναστατικά γεγονότα, τον Αγώνα για Ανεξαρτησία που ξεκίνησε το 1821.
Αύριο η Ελλάδα και ο απανταχού Ελληνισμός θα γιορτάσει την 25η Μαρτίου, τη μεγαλύτερη επέτειο στην εθνική του ιστορία και ένα από τα κορυφαία διεθνή και επαναστατικά γεγονότα, τον Αγώνα για Ανεξαρτησία που ξεκίνησε το 1821. -
09.07.2013
Τo Ελληνικό έθνος και το χρέος μας απέναντι στους αγωνιστές του ’21
Όταν οι λιγοστοί γενναίοι έπαιρναν τα όπλα και κήρυτταν την Επανάσταση της 25ης Μαρτίου του 1821, ασφαλώς δεν υποψιάζονταν τα ιστορικά βάρη που έμελλαν να σηκώσουν στους αδύναμους ώμους τους πέραν των κινδύνων της ένοπλης σύγκρουσης με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τα βάρη αυτά οφείλονταν στην ένδοξη καταγωγή τους με τη βαρειά κληρονομιά
-
11.06.2015
Ποια είναι η αληθινή πραγματικότητα - του Μίκη Θεοδωράκη
Αν και μου είναι πολύ δύσκολο, αναγκάζομαι να παρέμβω, γιατί διαπιστώνω ότι δεν ακούστηκε από καμιά πλευρά κάτι πολύ σοβαρό (σε σχέση με την απόρριψη της πρότασης Τσίπρα και της ανταπάντησης των Ευρωπαίων με ένα κείμενο με νέα μέτρα, προσβλητικό και γι’ αυτό απαράδεκτο): Εννοώ το ιδεολογικό στοιχείο που κατά τη γνώμη μου είναι κυρίαρχο στη στάση των Ευρωπαίων απέναντι στη σημερινή Κυβέρνηση, που διαλαλεί με υπερηφάνεια ότι είναι Αριστερή.
-
07.02.1987
Αντιμανιφέστο - Για τις ανθρωπομονάδες
Στα πλαίσια της πολιτικής ζύμωσης των μελών μας αλλά και των απλών αναγνωστών, παραθέτουμε αυτούσια την ομιλία του Μίκη Θεοδωράκη που εκφωνήθηκε στο Διεθνές Συνέδριο «Ελεύθερων καλλιτεχνών», στη Δυτική Γερμανία, το 1987, όπου ο Θεοδωράκης ήταν εισηγητής, και δημοσιεύθηκε ολόκληρη στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine.
-
130 ΠΟΙΗΜΑΤΑ
12.02.2014
Ποιήματα μ’ επιλεγόμενα του Φ. Γενάρη
ΝΤΙΝΟΣ ΜΑΗΣ (*)
Σ Ι Α Ο
ΠΟΙΗΜΑΤΑ
Μ’ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΤΟΥ
Φ. Γ Ε Ν Α Ρ Η -
3191 ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
2000
Η Νένα Βενετσάνου τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη-Επιτάφιος: Ήσουν καλός κι ήσουν γλυκός
Νένα Βενετσάνου,Σαράντης Κασσάρας
-
79 ΑΡΘΡΑ
16.04.1987
Αντιμανιφέστο
Το επίκαιρο αυτό κείμενο πρέπει να γίνει ένα μεγάλο όπλο στα χέρια των εργαζομένων, οι οποίοι αντιστέκονται στην σημερινή νεοφιλελεύθερη εργασιακή λαίλαπα της τροικανικής κυβέρνησης και διεκδικούν δικαίως ένα καλύτερο μέλλον και ένα καλύτερο επίπεδο διαβίωσης, το οποίο αυτονόητα τους ανήκει.
-
38 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
12.04.2011
Συνέντευξη Μίκη Θεοδωράκη στην Μαρία Λυσάνδρου
Αποτελεί κάτι το εντελώς διαφορετικό, γιατί ο ρόλος ο δικός μου και των συνεργατών μου περιορίζεται σε μια ΠΡΟΤΑΣΗ για ένα σύστημα διακυβέρνησης που το Πρόγραμμά της και οι μέθοδοι που θα επιλέξει για να φτάσει στην Κυβερνητική Εξουσία θα διαμορφωθούν από τη βάση του λαού.
-
19 ΟΜΙΛΙΕΣ
07.10.2006
Ομιλία στη Ζάτουνα Αρκαδίας, Οκτώβρης 2006
Τύχη αγαθή μου δίνεται η ευκαιρία να εκφωνήσω εγκώμιο για δυο αγίους της νεοελληνικής μας ιστορίας, εδώ στον ίδιο χώρο, στον Ναό της Παναγίας, όπου πριν 38 χρόνια μαθήτευα την Βυζαντινή μουσική με Δάσκαλο τον Ιερομόναχο Πατέρα Θεοδόση περιστοιχιζόμενος από χορό ψαλτών χωροφυλάκων σε κείνους τους χλωμούς καιρούς της εθνικής μας ντροπής.
-
149 ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & KEIMENA
03.02.2014
Τρίτη Συμφωνία
Η Τρίτη Συμφωνία είναι ένα από τα σπουδαιότερα συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη..
-
49 ΔΗΛΩΣΕΙΣ
26.01.2011
Δήλωση Μίκη Θεοδωράκη
Τη χαρά μας για την ίδρυση Επιτροπών Πρωτοβουλίας («Σπίθα») της Κίνησης Ανεξάρτητων Πολιτών στην Κύπρο σκίασε το γεγονός ότι κάποιοι Σπιθιστές δεν υπολόγισαν σωστά τη θετική σημασία που είχε για την Κύπρο...
-
153 ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ
29/7/1995
Γεια σου Μίκη
Κείμενο του Γιάννη Ρίτσου δημοσιευμένο στην Ελευθεροτυπία με αφορμή τα 70 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη
-
28 ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΑ
24.08.2010
Για τον Μαρξ, το μαρξισμό και την αριστερά*
Εδώ θα αναφερθώ ειδικά στον Μαρξ και το Μαρξισμό, δεδομένου ότι αποτελεί ένα βήμα πιο μπροστά από τον καπιταλισμό αλλά τελικά δεν κατάφερε να δαμάσει και να εξαφανίσει την παρουσία του Χάους με τη μορφή μιας νέας Εξουσίας που ακύρωνε στην πράξη τον τελικό στόχο δηλαδή το θρίαμβο της Αρμονίας μέσα στις νέες κοινωνίες που προήλθαν από την Οκτωβριανή Επανάσταση.
-
64 ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΣΠΙΘΑ
19.01.2011
Ο Μίκης Θεοδωράκης στον Νίκο Χατζηνικολάου - Real fm 97.8
Ο μεγάλος Έλληνας μουσικοσυνθέτης μέσω της παρέμβασής του από τον realfm 97.8 κάλεσε τους πολίτες να συνταχθούν με την Ανεξάρτητη Κίνηση Πολιτών που συγκρότησε πριν από περίπου δυο μήνες, χαρακτήρισε το Μνημόνιο ως «πραξικόπημα» και υποστήριξε ότι ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου θα έπρεπε να είχε δώσει εντολή σύλληψης των εκπροσώπων της τροϊκας.
-
22 ΜΟΥΣΙΚΑ VIDEOS
23.05.2013
Badminton, Τετάρτη 22.5.2013
-
33 ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΑΡΘΡΑ
20.06.2013
Παγκόσμια πρώτη προβολή της ταινίας «Recycling Medea»
Badminton,20 Ιουνίου 2013. Παγκόσμια πρώτη προβολή της ταινίας «Recycling Medea» («Ανακυκλώνοντας την Μήδεια») του Αστέρη Κούτουλα βασισμένης στην Όπερα του Μίκη Θεοδωράκη «ΜΗΔΕΙΑ». Πριν την έναρξη της προβολής ο Μίκης Θεοδωράκης διάβασε το παρακάτω κείμενο προλογίζοντας την ταινία
-
51 ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
03.07.2012
Το Canto General του Πάμπλο Νερούδα στο Ηρώδειο
Το θρυλικό Κάντο Χενεράλ, ιστορικό σημείο συνάντησης της μεγαλειώδους ποίησης του νομπελίστα Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα με τη μουσική του μεγάλου έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, την Τρίτη 17 Ιουλίου, στις 21.00΄, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών
-
16 Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
30.05.2017
Ανοκτή επιστολή στον κ. Νίκο Κοτζιά για το θέμα της ΑΟΖ: Είδατε τη δήλωση των G7; - του Θεόδωρου Καρυώτη
Αγαπητέ Κύριε Υπουργέ,
Διαβάζω στο τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου (AFP) στην εφημερίδα The Manilla Times, ότι στο Κοινό Ανακοινωθέν της ομάδας G7, που πραγματοποιήθηκε στην Ταορμίνα της Ιταλίας περιλαμβάνεται και η εξής δήλωση....
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή -
16 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΣΙΜΑΤΗ
15.02.2014
Η πρόταση του Μίκη Θεοδωράκη στην Ακαδημία Αθηνών και η ιστορική της σημασία
Χαιρετίζω τη νέα Ιστοσελίδα του Μίκη Θεοδώρακη, με την οποία ο μεγάλος Έλληνας αγωνιστής θα συνεχίσει τον ακαταπόνητο και ακαταμάχητο αγώνα ζωής του Πολιτισμού κατά της Βαρβαρότητας και θα δώσει με το τεράστιο έργο του ανεξάντλητη πνευματική τροφή στον άνθρωπο. Με το κείμενο αυτό αρχίζω και τη δική μου μικρή συμβολή στην αποστολή και στο έργο της Ιστοσελίδας.
-
61 ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
19.01.2011
Δήλωση Μίκη Θεοδωράκη για βασανισμό ζώων
Αυτό που συνέβη στα Τρίκαλα με τον βασανισμό των ζώων, το θεωρώ τερατώδες. Και με προσβάλλει βαθύτατα ως άνθρωπο και ως Έλληνα.
-
1 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ GUY WAGNER
25.05.2016
Στον Guy Wagner: Αποχαιρετισμός
Αγαπημένε μου Guy,
Δεν μπορώ να πιστέψω ότι έφυγες για πάντα εσύ που με την αγάπη και την φιλία σου ήσουν το πιο πολύτιμο στήριγμά μου από την στιγμή που σε γνώρισα, εδώ και 43 περίπου χρόνια, μέχρι αυτή τη στιγμή που σε χάνω για πάντα. -
23 VIDEO ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟN
11.06.2014
Man του Steve Cutts
-
1 ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ GAIL HOLST
18.02.2014
Αρχαίες και σύγχρονες ελληνικές τραγωδίες στις όπερες του Μίκη Θεοδωράκη [«Μήδεια», «Ηλέκτρα», «Αντιγόνη»]
Η σχέση των Ελλήνων με την αρχαία τραγωδία είναι ιδιαίτερα συγκινητική αυτή την εποχή που η Ελλάδα φαίνεται να βυθίζεται σε μια άβυσσο φτώχειας, παράνοιας και κοινωνικής αποσύνθεσης. Η παρούσα οικτρή κατάσταση της χώρας προκαλεί συναισθήματα déjà vu στους μεγαλύτερους σε ηλικία Έλληνες, εκείνους που έζησαν όχι μόνον τη δικτατορία των συνταγματαρχών, στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές του 1970, αλλά που θυμούνται και την πείνα της Κατοχής και την ωμότητα του Εμφύλιου Πολέμου. Τα διαστήματα σχετικής ειρήνης και δημοκρατίας στην πρόσφατη ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας έχουν βιωθεί στη σκιά των προηγούμενων πολύ τραγικών γεγονότων, τα οποία διαμόρφωσαν τη συνείδηση των Ελλήνων πολιτών.
-
52 ΑΡΘΡΑ ΑΛΛΩΝ
15.02.2014
Η θέση της Ελλάδας απέναντι στην Κύπρο και την Ιστορία - της Ιωάννας Κολοβού
Ήρθε λοιπόν το πλήρωμα του χρόνου και το σχέδιο Ανάν αυτό που απέρριψε η συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνοκυπριακού λαού, μπαίνει από το παράθυρο!