Χαιρετισμοί
Οι "Χαιρετισμοί" γεννήθηκαν ύστερα από έναν ζωηρό διάλογο που είχα με την κόρη του τελωνειακού πριν από πολλά χρόνια στην Κατοχή.
Την έλεγαν Καλλισθένη. Είχε δυό αδέλφια: τον Βλάση και τον Πολύδωρο. Καθόταν στο απέναντι τετράγωνο, επί της Δυρραχίου.
Συναντηθήκαμε μπροστά στο συρματόπλεγμα της Γκεστάπο, στη στροφή Νέας Σμύρνης.
- Γιατί δε μιλάς; της λέω
- Τί να πεις μετά από μια τόση απουσία; μου λέει.
Εσύ τώρα είσαι απασχολημένος. Είσαι μπερδεμένος με χίλια δυο πράγματα. Εχεις δρομολόγιο Αθήνα-Πάτρα.
- Κι εσύ βρίσκεσαι στο δρόμο για την Καλκούτα. Βορράς - Νότος - Ανατολή - Δύση, της λέω, δεν έχουν πια κανένα νόημα για μας. Και η μουσική; Υπήρξε πριν από σένα. Υπήρξε με σένα. Υπάρχει και χωρίς εσένα. Ύστερα από σένα. Ομως εγώ ετοιμάζω τους "Χαιρετισμούς" και πώς να γίνει; Σε 40 χρόνια που θα παιχτούν, θέλω να παιχτούν για σένα.
Όμως τώρα:
Δεν έχω να σου δώσω πια τίποτα άλλο.
Ούτε καν να μπω για σένα στη φυλακή.
Δυό μαύρα φτερά είναι ο νους μου
και νοιώθω να τα ζυγίζω σα γεράκι
πάνω από έρημη γη.
Κι εσύ, νομίζω, δεν περιμένεις πια να σου δώσω
τίποτε άλλο.
Τα πήρες όλα. Κι όλα, νομίζω, ότι
τα ‘θαψες βαθειά.
Καλλίτερα έτσι. Να μη τα βλέπεις
και θυμάσαι
το μεγάλο πόνο που φύτεψα
κάποτε στα χρόνια τα παλιά.
Η Καλλισθένη μου έλεγε ένα ποίημα. Και σκέφτομαι τώρα:
Άλλοτε μεθάγαμε με τσίπουρο και μπρούσκο.
Σήμερα μας ποτίζουν χίλια δυο διεγερτικά.
Πέθανε κι ο Πολύδωρος κι ο Βλάσης έγινε υπουργός.
Αλήθεια, πώς να με δεις πίσω
από τόσα παραμύθια.
Πώς να μ’ ακούσεις πίσω από τόσα
ξεφωνητά.
Ίσως η συνάντησή μας να ήταν μια
σύμπτωση.
Όπως λόγου χάρη συναντιώνται ξαφνικά
δυο καράβια στα πελάγη.
Και πάλι ξαφνικά χάνονται
μέσα στη νύχτα
του ορίζοντα βαθειά.
Δεν ξέρω...
*
Εξ άλλου ήξερα ότι ποτέ δε θα
μπορέσω να εξαφανίσω
τις προδοσίες των άλλων.
*
Εσύ έχεις σύμμαχο
ένα τρύπιο σύννεφο -
ένα φτηνό άχρηστο και ξερό δέντρο
ριζωμένο σε σένα.
Πάνω στο δικό σου χώμα, χωρίς όνομα.
Δε μπορεί να ξεριζωθεί
χωρίς να το σφάξει
τσεκούρι.
*
Κάθε δευτερόλεπτο θα αναπνέω φωτιά.
Αν δεν ξέρεις να κλαις
μη ψάχνεις τα δάκρυά σου.
*
Σωτήρη:
Κάπου στο αδιέξοδο να ζωγραφιστεί
μια ψεύτικη πόρτα.
Μια πόρτα που θ΄ ανοίξει πολύ αργά
όταν τα τείχη θα έχουν εξαφανιστεί.
Αν προλάβουν να εξαφανιστούν
πριν από την τέλεια ασφυξία
*
Εκεί στο Τσίρκο στη λεωφόρο
στη Συγγρού
φώναζε ο κλόουν:
"Περιττές ώρες - περιττά χρόνια
παραδεισιακές κολάσεις -
δροσερές πυρκαϊές -
φρόνιμα θαύματα"
*
Περνούσες σε διπλανό δρόμο
και τα ήξερες όλα.
*
Η νύχτα έκανε λάθος.
Ξέχασε τα επίσημά της μαύρα.
Ξέχασε τα ψεύτικα μυστήριά της
και πνίγηκε στον πόθο.
Ξημερώματα τη βρήκανε
αλλά δεν την γνώρισαν.
Έτσι κι αλλιώς το ίδιο ήταν.
Κοιμόσουνα.
*
Περπατώντας στο Λόφο του Φιλοπάππου
Σκέφτομαι άξαφνα ότι:
Όταν ήταν δέντρο το χαρτί /
τότε / σωστά μιλούσε
Η Αθήνα είναι διαφορετική.
Δεν είναι αυτή που ξέρουμε.
Είναι κάποια άλλη.
Λ.χ. στην Αθήνα δεν υπάρχουν
αυτοκίνητα, σούπερ-μάρκετ
τίμιοι βλάκες.
Υπάρχει, φερ’ ειπείν ένας δρόμος ανηφορικός
γεμάτος ζεστή βροχή
που τελικά καταλήγει σε
ποτάμι.
Εκεί σε είδα στα 1943, στην Κατοχή,
με τις ξύλινες νύχτες
κι από τότε σε ψάχνω σε κάθε νότα.
Στη λεωφόρο Συγγρού
oι εκκλησίες κρέμονται
από τις πιπεριές.
Στις 26 του Μάρτη ανοίγουν
τις πόρτες
να περάσουν οι ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ.
Κάθε Χαιρετισμός και ένα κορίτσι
κάθε κορίτσι κι ένα σκοτωμένο παιδί.
Τί είναι οι ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ;
Ένας στρογγυλός δίσκος
όπως οι νύχτες είναι στρογγυλές
σε στρογγυλή γη...
Περπατούσαμε στην οδό Ευριπίδου
μας χτυπούσε τη μύτη η μυρουδιά
από τη σαρδέλα και τη λακέρδα.
Η Ασφάλεια μας παρακολουθούσε.
Μου λες
"Ντράπηκε ο αέρας -
Ντράπηκε η ασφυξία
ντράπηκαν τα λόγια -
ντράπηκε η σιωπή... "
Τί να σου πω που ήξερα ότι σε 38
μέρες και νύχτες θα σε εκτελούσαν
πάνω σε μια καρέκλα
με την πλάτη στον Υμηττό.
Βλέπετε πόσο
συνυπάρχουν το κενό με το κενό /
οι ώρες με τις στιγμές
εκτός τόπου και χρόνου
στον σκοτεινό ωκεανό /
Μήνυμα σε μπουκάλι.
Άτιμο παιχνίδι!..
Εγώ το ‘βαλα κι εγώ το βρίσκω...
Μόνο τον εαυτό μου δε βρίσκω.
Γιατί δεν υπάρχει πουθενά...
Μόνο που η Ασφάλεια τον ξέρει
και τώρα μας παρακολουθεί.
Στου Πατσία, το υπόγειο
στην οδό Χαριλάου Τρικούπη
μαζί με τον Παύλο ήρθε
κι ο Πέτρος
κι ο πατέρας μου
που κερνούσε γαλέο σκορδαλιά.
Εμένα το μυαλό μου
καρφωμένο στο Άλσος της
Νέας Σμύρνης...
Και τώρα το σπίτι σου
έγινε πολυκατοικία
κι απ’ τη διπλανή
κλαίει ένα μωρό.
Αλλα εκατομμύρια θα παρηγορηθούν
σε βρώμικη - ένοχη αγκαλιά.
Πιάστηκε κι ο Πέτρος.
Πιάστηκα κι εγώ.
Πού ν’ ακούσεις τους ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥΣ
μέσα στο μπουντρούμι...
θα με ψάχνουν ολόκληρη ζωή
θα πεθάνουν από αυτοκινητιστικό
δυστύχημα
από καρκίνο - από γρίπη -
από άτυχη δειλία
από δειλή ατυχία -
θα κοιμούνται λαθεμένα κάθε νύχτα /
Κι εγώ που σε βρήκα
δε θα ξανακοιμηθώ /
θα ριζωθώ στο τραγούδι.
Και πού θα το πάρω όλο αυτό
το τραγούδι;
Τουλάχιστον να τ΄ άκουγαν οι φίλοι
μου εκεί που βρίσκονται ύστερα από
το τσιμπούσι μας στην Ταβέρνα
του Πατσία, στα 1948.
Αν θέλετε να ξέρετε
πίσω από τη μουσική
κάτω από τη μουσική
ακούγεται η σιωπή.
Και μην σας διαφεύγει το γεγονός
ότι τα φαντάσματα
κάνουν στον εαυτό τους
οδυνηρές φάρσες.
Στην επιφάνεια αυτής της
εκρηκτικής ησυχίας
υπάρχει μια καρφίτσα.
*
Τώρα η Αθήνα γέμισε
με πόνο πολυτελείας
αριστοκρατικό
μακρινό.
Με λέξεις κολλημένες στο κακό νέφος.
Γέμισαν οι δρόμοι
περιττές ώρες
περιττά χρόνια
παραδεισιακές κολάσεις
δροσερές πυρκαϊές.
Τα κορίτσια μας γέμισαν
με φανταστικά μυθιστορήματα -
φανταστικά έργα
σε συνοικιακά σινεμά -
με αρωματισμένη μοναξιά.
Τ΄ αγόρια μας παίζουν
με φρόνιμα θαύματα
με παράνομα παραλυρήματα
στη ρίζα της φωνής τους.
Εμείς δεν παίξαμε.
Μας έπαιξαν.
Κι από το παίξε - παίξε
φτάσαμε στα ζεϊμπέκικα
και τώρα στις μπαλάντες
και τα συμφωνικά
κι όλο τρέχουμε να
προλάβουμε, γιατί δεν είναι
μονάχα όλοι αυτοί που μας κυνηγούν:
γκεστάπο - ασφάλεια - τσολιάδες -
χουντικοί - Μεσίες - φαντάσματα, είσαι και συ
που γελάς κι έχεις σάπια δόντια
έχεις όμως και θείο Άγιο
με πιστοποιητικό και δική του ενορία
Και σε διαβάζουν όλοι
σε βλέπουν όλοι
και όλοι μιλούν με το στόμα σου
και βλέπουν με τα μάτια σου
κι ας έχεις
τραχώματα.
Να λοιπόν ζεϊμπέκικα και
μπαλάντες
και μπουζούκια και κιθάρες
και φλάουτα
μήπως κάπου κάποτε κάτι γίνει.
Αν και το κάτι δε θα βγει
από το τίποτα.
Και για να μάθεις.
Η μάλλον να ξέρεις ξαφνικά.
Να τα ξέρεις όλα.
Να ξέρεις κάθε λέξη.
ΤΗ λέξη: ανυπόφερτο.
ΤΗ λέξη: αρώστεια.
ΤΗ λέξη: κόλαση και όσες φοβούνται
ακόμα το νόμο της Σιωπής.
ΤΗ λέξη: βασανισμός
και ΤΗ λέξη: ιεροσυλία.
Σατανικός χορός χωρίς τέλος.
Κύκλος ακίνητος.
Πρέπει να σπάσει ο σιδερένιος
κύκλος.
Να πετάξουν τα λόγια.
Να κολυμπήσουν. Να πνιγούν.
Να χαθούν.
Μέχρι να σε βρουν.
Να γίνουν αέρας.
Να γίνουν φυσαλίδα
και χωρίς να το καταλάβεις
να κοιμηθούν στην παλάμη σου.
Να διαλυθούν και να φτιάξουν
άλλη λέξη χωρίς παγίδα -
χωρίς χαρτί και μολύβι
χωρίς την πανίσχυρη Απουσία σου
χωρίς τη Νύχτα που δεν μπορεί
να περάσει
Και που όμως θα περάσει
βιάζοντας κάθε αντοχή
χωρίς τα ποτάμια δακρύων
χωρίς την ιερόσυλη ενοχή.
Μια λέξη που να μην περιέχει
τη σιωπή.
Για να μάθεις.
Να τα ξέρεις όλα!. Τώρα!.
Τώρα που κάπου γράφεις
και μεθάει το μολύβι.
Διαβάζεις και μεθάνε οι
σελίδες.
Απλώνεις το χέρι
και τρέμουν κρυφά
τα έπιπλα.
Χωρίς να ξέρεις εσύ
πως είναι όλα τρελλά.
Εσύ δεν το ξέρεις.
Κι εγώ πνίγομαι
σ’ όλα τα ποτάμια της νύχτας.
Καληνύχτα.
Μίκης Θεοδωράκης
Αθήνα, 1981
ΔΕΙΤΕ/ΑΚΟΥΣΤΕ/ΔΙΑΒΑΣΤΕ
-
130 ΠΟΙΗΜΑΤΑ
12.02.2014
Ο καβαλάρης τ’ ουρανού
Ο καβαλάρης τ’ ουρανού
φάνηκε πάνω στην κορφή
κρατά στο χέρι την αυγή
και στ’ άλλο τη ζωή μου...... -
3191 ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
1978
Maurice Bejart: Danses Grecques (Thalassa - Mare Nostrum)-Ήσουν Καλός
Λάκης Καρνέζης (μπουζούκι)
-
78 ΑΡΘΡΑ
17.04.2016
Ο Πάπας, οι θηρευτές και τα θηράματα
Παρακολουθώ σε απ’ ευθείας μετάδοση την επίσκεψη του Πάπα, του Θρησκευτικού Ηγέτη της πλειοψηφίας των Λαών της Ευρώπης στη Λέσβο, όπου έφτασαν από τις ακτές της Τουρκίας δεκάδες χιλιάδες θύματα του πολέμου στη Συρία αλλά και σε άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής αψηφώντας τον θάνατο και αφήνοντας πίσω τους δεκάδες πνιγμένους, κυρίως μικρά παιδιά.
-
38 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
2006
Suddeutsche Zeitung
Η ουράνια μουσική δεν είναι … ταξική. Μπορεί να επιλέξει τον οποιονδήποτε θνητό που διαθέτει την ικανότητα της «γονιμοποίησης». Ανεξάρτητα εάν ζει δίπλα στους πρίγκηπες της Γερμανίας και της Αυστρίας όπως κατά τον 18ο και 19ο αιώνα ή εάν στην ίδια εποχή υπήρξε βοσκός στα βουνά της Κρήτης.
-
19 ΟΜΙΛΙΕΣ
30.05.2011
Ομιλία του Μίκη Θεοδωράκη στα Προπύλαια
Σήμερα βιώνουμε μια μεγάλη εθνική τραγωδία. Σύσσωμος ο ελληνικός λαός οδηγήθηκε στην άκρη του γκρεμού χωρίς να το ξέρει και δίχως να το θέλει. Ακόμα κι αυτοί που ψήφισαν τα δύο κόμματα Εξουσίας, τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, είμαι βέβαιος ότι δεν γνώριζαν τις αντιλαϊκές και αντεθνικές δεσμεύσεις με τις οποίες φόρτωναν τη χώρα πίσω από την πλάτη μας οι δύο κυβερνήσεις της Δεξιάς και του Κέντρου για εξήντα ολόκληρα χρόνια, από το 1950, το τέλος του εμφυλίου πολέμου, έως σήμερα.
-
149 ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & KEIMENA
28.04.2014
Προσέγγιση στο συγγραφικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη
Κείμενο του Ερατοσθένη Καψωμένου
-
153 ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ
04/2/1964
Μέσα σε ένα πραγματικό κατακλυσμό πνευματικών ανθρώπων οι Ρίτσος, Καρούσος, Θεοδωράκης και Πασσαλίδης
Ρεπορτάζ από την προεκλογική συγκέντρωση της ΕΔΑ.
-
49 ΔΗΛΩΣΕΙΣ
24.08.2015
Ανοιχτή επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη προς τον Παναγιώτη Λαφαζάνη και απάντηση του Π. Λαφαζάνη
Διαβάστε την ανοιχτή επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη προς τον Παναγιώτη Λαφαζάνη -
28 ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΑ
15.12.2011
Πολιτική φιλοσοφία
Πρίν προχωρήσω στήν ἔκθεση τῶν ἀπόψεών μου, ὀφείλω νά διευκρινίσω ὅτι συνδέω τήν «ἑνότητα τοῦ λαοῦ» μέ τό γεγονός ὅτι πιστεύω πώς ὁ ἑλληνικός λαός παρέμεινε καί ἐξακολουθεῖ νά παραμένει στήν πλειοψηφία του προοδευτικός. Παρότι δέχτηκε σφροδρότατα πλήγματα ἀπό τίς ἑνωμένες δυνάμεις τῆς ἐσωτερικῆς ἀντίδρασης καί τοῦ ξένου παράγοντα, ἔχει ἀποδείξει ὅτι σέ κάθε ἱστορική εὐκαιρία παραμένει πιστός σέ ἀρχές, ἰδεώδη καί πολιτικές, μέ στόχους, ὅπως εἶπα, προοδευτικούς ἕως ριζοσπαστικούς.
-
64 ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΣΠΙΘΑ
16.06.2012
Η Ελλάδα έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο* - Μίκης Θεοδωράκης
Ο Ελληνικός λαός έχει προ πολλού εισέλθει σε ένα στάδιο ασφυξίας, που γιγαντώθηκε μετά το πέρας των εκλογών και που κάθε μέρα θα αυξάνει σε σημείο όπου οι αντιδράσεις του θα γίνονται δραματικές και ανεξέλεγκτες. Οι τρεις χιλιάδες αυτοκτονίες-διαμαρτυρίες θα υπερδιπλασιαστούν και σύντομα θα έλθει η ώρα που θα σκοτώνει ο ένας τον άλλο...
-
20 ΜΟΥΣΙΚΑ VIDEOS
23.05.2013
Badminton, Τετάρτη 22.5.2013
-
33 ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΑΡΘΡΑ
25.02.2015
Για το συλλαλητήριο της 27ης Φεβρουαρίου 2015 - Χαιρετισμός
Χαιρετίζω την συγκέντρωση που θα γίνει αύριο στο Σύνταγμα με στόχο την πρόταση Νόμου για την κατάργηση των ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ....
-
51 ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
10.02.2015
Η Ελλάδα ταξιδεύει… 90 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης
Δευτέρα 16 & Τρίτη 17 Φεβρουαρίου
Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης»
Το Θέατρο Badminton, στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 90 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη και σε συνεργασία με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», παρουσιάζει τη συναυλία «Από τον Βασίλη Τσιτσάνη στον Μίκη Θεοδωράκη». -
16 Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
30.05.2017
Ανοκτή επιστολή στον κ. Νίκο Κοτζιά για το θέμα της ΑΟΖ: Είδατε τη δήλωση των G7; - του Θεόδωρου Καρυώτη
Αγαπητέ Κύριε Υπουργέ,
Διαβάζω στο τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου (AFP) στην εφημερίδα The Manilla Times, ότι στο Κοινό Ανακοινωθέν της ομάδας G7, που πραγματοποιήθηκε στην Ταορμίνα της Ιταλίας περιλαμβάνεται και η εξής δήλωση....
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή -
61 ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
18.04.2014
Μοιραστείτε ένα αρνί με τον γείτονα … Και όχι μόνο για λόγους οικονομίας - του Γιώργου Φραντζεσκάκη
Το αστείο είναι ότι οι περισσότεροι δεν τρώνε το αρνί. Πολλοί Αθηναίοι ούτε να το μυρίσουμε δεν αντέχουμε πια. Μαθημένοι στα αποβουτυρωμένα γάλατα και τα Styrofoam πουλερικά, δεν έχουμε πλέον ανοχές για κρέατα που μυρίζουν «κρέας». Ούτε και στην επαρχία το προτιμούν. Από εκεί έρχομαι και ξέρω. Αν μιλούσαμε για τους Άραβες ή τους Τούρκους, θα το καταλάβαινα. Αλλά στην Ελλάδα, παιδιά, το αρνί το έχουμε κομμένο. Εκτός από το Πάσχα…
-
16 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΣΙΜΑΤΗ
20.05.2015
Το όραμα του Μίκη Θεοδωράκη
Ομιλία Γιώργου Κασιμάτη στην Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών στις 18 Μαΐου 2015
-
1 ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ GUY WAGNER
25.05.2016
Στον Guy Wagner: Αποχαιρετισμός
Αγαπημένε μου Guy,
Δεν μπορώ να πιστέψω ότι έφυγες για πάντα εσύ που με την αγάπη και την φιλία σου ήσουν το πιο πολύτιμο στήριγμά μου από την στιγμή που σε γνώρισα, εδώ και 43 περίπου χρόνια, μέχρι αυτή τη στιγμή που σε χάνω για πάντα. -
1 ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ GAIL HOLST
18.02.2014
Αρχαίες και σύγχρονες ελληνικές τραγωδίες στις όπερες του Μίκη Θεοδωράκη [«Μήδεια», «Ηλέκτρα», «Αντιγόνη»]
Η σχέση των Ελλήνων με την αρχαία τραγωδία είναι ιδιαίτερα συγκινητική αυτή την εποχή που η Ελλάδα φαίνεται να βυθίζεται σε μια άβυσσο φτώχειας, παράνοιας και κοινωνικής αποσύνθεσης. Η παρούσα οικτρή κατάσταση της χώρας προκαλεί συναισθήματα déjà vu στους μεγαλύτερους σε ηλικία Έλληνες, εκείνους που έζησαν όχι μόνον τη δικτατορία των συνταγματαρχών, στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές του 1970, αλλά που θυμούνται και την πείνα της Κατοχής και την ωμότητα του Εμφύλιου Πολέμου. Τα διαστήματα σχετικής ειρήνης και δημοκρατίας στην πρόσφατη ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας έχουν βιωθεί στη σκιά των προηγούμενων πολύ τραγικών γεγονότων, τα οποία διαμόρφωσαν τη συνείδηση των Ελλήνων πολιτών.
-
52 ΑΡΘΡΑ ΑΛΛΩΝ
18.06.2018
Πραξικόπημα Τσίπρα - Κοτζιά καθ’ υπόδειξιν και για λογαριασμό των ΗΠΑ - του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
Να παρακάμψει όχι μόνο τη θέληση του ελληνικού λαού, αλλά και του ελληνικού κοινοβουλίου, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ εις βάρος της Ελλάδας και του ελληνικού λαού, επιχειρεί η κυβέρνηση Τσίπρα-Κοτζιά.
Δεν συζητάμε εδώ αν η προς υπογραφή συμφωνία είναι κακή ή καλή αυτή καθεαυτή.